چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

ما در ایران کورال، امروز به این مسئله ی بسیار مهم و حیاتی می پردازیم و تمام جوانب را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر پروتئین اسکیمر خود را برای یک یا دو روز خاموش کنید، معمولاً مشکلی وجود ندارد. همچنین چهار روز تمام چراغ‌هایم را خاموش کرده‌ام تا جلبک‌ها را از بین ببرم و دوباره مشکلی برای مرجان‌ها نبود. اما من به مدت 12 ساعت جریان را قطع کردم و حتی پس از مدت کوتاهی مشکلات اساسی وجود داشت. با دیدن این، اکنون متوجه شدم که جریان در یک آکواریوم مرجانی چقدر حیاتی است.

متأسفانه جریان، در بسیاری از تانک ها هنوز جنبه ای نادیده گرفته شده است. در روزهای اولیه، جریان آکواریوم به این معنی بود که چقدر از یک پمپ برای انتقال آب از مخزن به مخزن و دوباره برگشت استفاده می‌شد، زیرا ما هد برقی نداشتیم.

سپس پاور هدها آمدند و سپس دستگاه‌های موجی و در نهایت گیره‌ها و برنامه‌های هوشمند برای بهبود جریان و بنابراین جریان در نهایت توجهی را که شایسته آن است به خود جلب کرد. یک آکواریوم آب شور مرجانی مانند رودخانه یا برکه نیست، زیرا جریان قوی دائمی وجود دارد، جریان موجی نیست، آنقدر قوی است که اگر سعی کنید در نقطه‌ای ثابت بمانید و به یک مرجان نگاه کنید یا عکس بگیرید، به همه چیز نیاز دارید.

تلاش شما برای ماندن در آن نقطه این نوع جریانی است که بیشتر مرجان ها از آن سرچشمه گرفته اند و آنچه برای رشد و شکوفایی نیاز دارند.

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟
چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

یکی از عوامل موفقیت آمیز بودن این آکواریوم مرجانی حرفه ای از زمان استارت و راه اندازی آن این است که جریان در مخزن همیشه حداقل 50 برابر حجم کل مخزن بوده است.

جریان ضروری

جریان از این جهت مهم است که مرجان ها بی تحرک هستند و در اثر گیرکردن در یک مکان، لازم است غذا، مواد مغذی و سایر مواد مفید به آنها برسد. جریان تعیین می کند که آیا و چه غذایی به سمت مرجان می آید زیرا؛ نمی تواند برای گرفتن غذای خود حرکت کند و این در مورد مواد مغذی نیز صادق است. اگر جریانی وجود نداشت، مرجان به سرعت غذا و مواد مغذی اطراف آن را مصرف می‌کرد و پس از مصرف این مواد رشد نمی‌کرد و به سرعت از بین میرفت.

جریان همچنین ضایعاتی را که مرجان ها تولید می کنند و همچنین مواد زائد و ریزه هایی که در کلنی و اطراف آن ته نشین می شوند را حذف می کند. اگر جریان ناکافی وجود داشته باشد، ریزه ها می توانند در اطراف مرجان جمع شوند که ممکن است به باکتری های مضر اجازه رشد دهد. در نهایت، هنگامی که مرجان ها تخم ریزی می کنند، جریان گامت ها را از کلنی های مادر دور می کند و امیدواریم به مکان های مناسب برای استقرار برسد.

جریان همچنین برای هدایت فتوسنتز و تنفس، دو فرآیند حیاتی برای بقای مرجان، ضروری است. از آنجایی که بسیاری از عوامل مرتبط با جریان برای سلامت مرجان ضروری هستند، درک اینکه چرا داشتن جریان کافی برای مرجان های سالم بسیار مهم است، آسان است.

جریان کافی چیست و چگونه می توان آن را در یک آکواریوم مرجانی تولید کرد؟ جریان یا حرکت آب را می توان به روش های مختلفی از جمله تلاطم، موج، جریان آرام و چرخش در نظر گرفت. هر کدام از این ها به روش های مختلفی تولید می شوند و هر کدام تأثیر متفاوتی بر مرجان ها دارند. تلاطم زمانی است که حرکت تصادفی آب از تماس آب با جریان دیگری از آب یا جسم جامد ناشی می شود. در بیشتر مخازن ما، ریزتوربولانسی داریم که نتیجه زمانی است که جریان دو سر نیرو به هم می‌آید یا زمانی که تماس جریان با سنگ یا مرجان‌ها باعث تغییر جهت آن می‌شود.

این یکی از بهترین انواع حرکت آب است، زیرا از ایجاد نقاط مرده جلوگیری می کند و باعث می شود مواد و دیگر ریز مغذی ها در اطراف مرجان ها به صورت تصادفی حرکت کنند.

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟
چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

مرجان های ترچ Euphyllia glabrescens، برای زنده ماندن و رشد نیاز به جریان قوی دارند.

موج

موج نوع دیگری از جریان است و زمانی اتفاق می افتد که آب به صورت نیمه ثابت به جلو و عقب حرکت کند. اگر آکواریوم دارای مرجان های نرم یا گورگانیا دارید، این نوع حرکت باعث می شود پولیپ ها برای مدتی به یک سمت حرکت کنند و سپس به سمت دیگر سوئیچ کرده و به عقب برگردند. این نوع حرکت را می توان با قرار دادن جریان ساز در طرف مقابل مخزن و به طور متناوب روشن یا خاموش بودن آنها با یکدیگر ایجاد کرد.

آشناترین نوع حرکت آب در بیشتر مخازن، جریان آرام است. این نوع جریان یک طرفه است و چیزی است که وقتی آب از یک پاورهد به بیرون پرتاب می شود، می بینیم. راحت ترین نوع جریان در آکواریوم است، اما به نظر من کمترین فایده را دارد. من می گویم که حتی وقتی از دستگاه هایی استفاده می شود که پاورهد را حرکت می دهند، جریان کمتر از انواع دیگر است و اگر پاورهد خیلی قوی باشد، می تواند مرجان ها را به اطراف بکوبد یا حتی بافت را برش دهد، اما اگر خیلی ضعیف باشد، فقط آب را در یک منطقه نسبتا محدود حرکت می دهد.

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟
چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

مرجان های نرم برای به دست آوردن غذا و مواد غنی و شستن پسماند های خود به جریان آب کافی نیاز دارند.

جریان چرخشی

آخرین نوع جریان، نوع نسبتاً جدید حرکت آب است که به آن چرخشی می گویند. این نوع حرکت یک حرکت دایره ای قوی آب است و در آن مقدار زیادی آب حرکت می کند. این نوع جریان تقریباً 15 سال پیش توسط جیک آدامز صحبت شد، اما تنها در چند سال اخیر فناوری تولید آن در صنعت آکواریوم گیر کرده است.

این نوع حرکت آب زمانی ایجاد می شود که پمپ های چرخشی به سمت بالای یک طرف مخزن و همچنین در پایین طرف مقابل مخزن قرار می گیرند. این پمپ ها حجم زیادی از آب را در یک مقطع بزرگ حرکت می دهند و در نتیجه جریان تولید شده از یک طرف بالا و پایین از طرف دیگر یک الگوی دایره ای یا “چرخ چرخ” ایجاد می شود که آب بسیار بیشتری را حرکت می دهد. در نتیجه، هر چیزی که در چرخش گیر می کند، غذا، زباله، پسماند ها و غیره، برای مدت طولانی در ستون آب می ماند.

دانستن همه این انواع مختلف جریان و نحوه تعامل آنها و نحوه تأثیر آنها بر مرجان ها، من را به اهداف خاصی در هنگام طراحی و اجرای ابزارهای جریان بهینه در سیستم های خود هدایت کرده است.

اول، من می‌خواهم که جریان تا حد ممکن ذرات را از اطراف خود مرجان‌ها حذف کند. من همچنین می‌خواهم که این جریان تا جایی که ممکن است ریزه‌ها را در ستون آب نگه دارد و هدف این است که آن‌ها را از صفحه نمایش اصلی حذف کرده و به سرریزها و سامپ‌ها برسانیم تا فیلتراسیون مکانیکی و پروتئین اسکیمر ها بتوانند آن را حذف کنند. این جریان نه تنها در مرجان ها حرکت می کند، بلکه آب زیادی را در کف مخزن به حرکت در می آورد.

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟ (1)
چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

پمپ های موج ساز ممکن است از نظر برخی افراد جذابیت بصری آکواریوم را کم کنند، اما نقش آنها کلید موفقیت آکواریوم هایی مانند این است.

دوم، من می خواهم این جریان تا حدودی تصادفی باشد تا هیچ نقطه مرده ای رخ ندهد. سوم، من می خواهم این جریان قابل کنترل باشد تا زمانی که ماهی یا مرجان ها تغذیه می شوند، جریان را می توان کاهش داد تا غذا بلافاصله از مخزن خارج نشود. در نهایت، من می‌خواهم جریان به هم زدن سطح را بهینه کند تا بتوان CO2 را از مخزن خارج کرد و با اکسیژن جایگزین کرد. از آنجایی که رسیدن به حداکثر جریان ممکن، هدفی است که ما باید انجام دهیم این است که تا آنجا که ممکن است از موج ساز ها و جریان ساز های قدرت مند حداکثری مناسب آکواریوم خود استفاده کنیم.

در حالی که موج ساز ها بیشتر در واقع جریان بیشتری تولید می کنند، گرما و صدای بیشتری نیز تولید می کنند، ناخوشایندتر هستند، سیم های بیشتری را آویزان می کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند و اگر هدف ایجاد یک چرخش یا تلاطم عظیم باشد، باید هماهنگ شوند. همچنین نمی‌توانند همه آنها جریان آرام تولید کنند، زیرا اگر بیش از حد شدید باشد، مقدار زیاد آن می‌تواند بافت را برش دهد.

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟
چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

جریان برای مرجان های فرگ، باید از تجمع ریز مواد به دور پایه های آن جلوگیری کند، در حالی که از نظر شدت جریان نباید به آنها آسیبی برساند

داده های جریان

اخیراً اطلاعات 20 تانک را از علاقه‌مندان به دست آوردم که احساس می‌کنم تانک‌های عالی با مرجان‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند دارند. هنگامی که به نرخ جریان در مخازن خود نگاه می کنند، آنها از 40 تا 120 برابر حجم مخزن در جریان با میانگین بیش از 85 برابر حجم مخزن متغیر بودند. بر اساس تعداد آنها، رسیدن جریان به بیش از 120X خیلی زیاد نبود. از این یافته‌ها، اکنون پیشنهاد می‌کنم که جریان درون هر مخزن صخره‌ای حداقل 50 برابر حجم مخزن باشد. یعنی اگر اندازه یک مخزن 100 گالن باشد، باید حداقل 5000 گالن در ساعت در آن جریان داشته باشد.

با این سطح از جریان، اهدافی که جریان می تواند فراهم کند باید برآورده شود، اما بدیهی است که جریان حتی بیشتر از این نیز بهتر است.

به نظر ما در ایران کورال؛ جریان یکی از جنبه هایی است که کمتر در مورد یک مخزن مرجانی صحبت شده است، به خصوص برای علاقمندانی که تازه شروع به کار کرده اند. اما تجربه من این بوده است که وقتی جریان در یک مخزن جدید خوب است، معمولا در دراز مدت بهتر عمل می کند. تامین جریان کافی یکی از کم هزینه ترین جنبه های راه اندازی یک مخزن جدید است که سود زیادی را به همراه دارد. بنابراین اگر قصد دارید در هزینه خود صرفه جویی کنید، این کار را با کاهش جریان انجام ندهید.

چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟
چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

منبع : Reef Builders

موضوع مقاله : چرا جریان در یک آکواریوم مرجانی بسیار مهم است؟

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.