تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی یک موضوع انکار ناپذیر است. همانطور که در گذشته ذکر شد جلبک ها و نحوه مدیریت آن همچنان بزرگترین مشکل و نگرانی بسیاری از علاقه مندان جدید و قدیمی است. من دوست دارم بگویم که اگر همه چیز در تعادل باشد و مواد مغذی پایین نگه داشته شوند، هرگز مشکلی وجود نخواهد داشت، اما این واقعا به طور قطع درست نیست.

آکواریوم های آب شور با انواع تجهیزات مختلف و پیشرفته در تعادل وجود دارد که در آنها مشکلات وجود جلبک بدون دلیل ظاهر می شود و از طرفی، آکواریو هایی با تجهیزات ناهمسان یا معمول با چیزهای نامرتب و کاملاً عاری از جلبک وجود دارد. بنابراین همانطور که گفته شد مدیریت جلبک یک جنبه ساده یا کاملاً درک شده در نگهداری از آکواریوم های آب شور تپه مرجانی نیست.

با گفتن این موضوع متوجه شدم که وجود مصرف کنندگان طبیعی جلبک ها در آکواریوم می تواند کمک زیادی به کنترل آنها کند. این موجودات در نگهداری آکواریوم ها به قدری برجسته شده اند که حتی نام خود را برای گروه ایجاد کرده اند: به اصطلاح تیم نظافتچی.

در حالی که جلبک ها دلیل اصلی نگهداری آنها هستند، بسیاری از آن ها به تمیز کردن ریزه ها و سایر پسماند هایی که می توانند در یک مخزن انباشته شوند نیز کمک کنند.

در ابتدا وقتی به این دسته از موجودات نگاه کردم فکرم این بود که فقط به گونه هایی نیاز دارم که جلبک می‌خورند، اما با گذشت زمان متوجه شدم که آنها می‌توانند خیلی بیشتر از این کار کنند. در واقع، من متوجه شدم که برای اینکه این گونه ها تا آنجا که می توانند کارآمد باشند، در واقع مستلزم داشتن گروه هایی از این موجودات برای تمیز کردن مناطق مختلف مخزن است.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

همه باهم کار می کنند

گونه هایی هستند که بهترین وظیفه خود را روی صخره های زنده و اطراف مرجان ها انجام می دهند، گروهی دیگر به تمیز کردن شیشه کمک می کنند و گروهی دیگر برای تمیز نگه داشتن بستر. همچنین این سوء تفاهم اولیه من بود که تنها گونه ی مورد نیاز حلزون ها هستند. از آن زمان به این نتیجه رسیدم که طیف گسترده ای از گونه ها از جمله ماهی ها و جانوران میکروبی همگی با هم کار می کنند تا به تمیز نگه داشتن آکواریوم مرجانی کمک کنند.

در حالی که بین برخی از این حیوانات همپوشانی وجود دارد، اکثر آنها وظیفه خاصی را برای کمک به تمیز نگه داشتن مخزن یا به طور خاص کمک به کنترل جلبک ها انجام می دهند. نوع فعالیت اعضای تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی می تواند به بسیاری از سوالات ما پاسخ دهد.

گونه های معمول در تیم نظافتچی حلزون ها، خارپوستان (توتیا ها، ستاره های دریایی و غیره) و دیگر اعضا مانند خرچنگ های کوچک و میگو هستند. این در حالیست که این ها اعضای استاندارد یک “تیم نظافتچی” هستند. از نظر من افزودن برخی از ماهی ها مانند جراح ماهیان و خرگوش ماهیان، میگو های دریایی و همچنین میکروگونه هایی مانند آمفی پادها amphipods، کوپ پاد ها copepods و حتی برخی کرم ها به تکمیل مجموعه کمک می کند.

هر یک از این گونه ها وظیفه ای را در تمیز نگه داشتن آکواریوم های تپه مرجانی انجام می دهند و هر یک از ویژگی های تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی در زیر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وقتی به این فکر می کنیم که چرا باید یک تیم نظافتچی اضافه شود، اولین دلیلی که معمولاً به ذهن می رسد کنترل جلبک ها است و برای این کار، حلزون ها موجودات جالبی هستند که به ذهن می رسند. در حال حاضر طیف گسترده ای از حلزون ها در دسترس هستند و در حالی که همه آنها جلبک می خورند، تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. اولین مورد از این ها و در دسترس ترین آنها حلزون های Astreae هستند که اغلب به عنوان حلزون Astrea یا توربو شناخته می شوند.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

این حلزون های متوسط معمولاً به اندازه یک نیکل هستند اما می توانند به اندازه یک چهارم رشد کنند. این حلزون‌ها رایج‌ترین حلزون‌هایی هستند که از دریای کارائیب بیرون می‌آیند و به دلیل مصرف برخی از جلبک‌های مویی ظریف، لایه جلبکی که روی شیشه و سنگ‌ها رشد می‌کنند و همچنین برخی از انواع سیانو مفید هستند. آنها سرسخت‌ترین موجودات نیستند، زیرا اگر سرنگون شوند، نمی‌توانند خود را به راحتی برگردانند، مگر اینکه منبعی بیرونی آنها را برگرداند، مگرنه نابود می‌شوند.

به دلیل این ناتوانی در اصلاح خود در هنگام چرخاندن، آنها اغلب طعمه شاهین ماهی، ماشه ماهی و برخی از ماهی ها می شوند. بنابراین اگر این ماهی ها وجود داشته باشند جمعیت آنها می تواند به سرعت کاهش یابد.

حلزون های توربو

یکی دیگر از حلزون های محبوب حلزون توربو است که می تواند حداکثر به اندازه یک توپ گلف رشد کند. این حلزون ها طیف گسترده ای از جلبک ها از جمله مویی، جلبک های چمن شکل و حتی برخی از جلبک های بزرگ مانند Caulerpa را مصرف کنند.

تنها نقص آنها این است که به دلیل اندازه بزرگ و ظرفیت آنها برای کار کردن مانند بولدوزرهای کوچک، می توانند مرجان هایی را که محکم به هم چسبیده اند را ناخواسته ضربه بزنند. این حلزون ها نسبتا مقاوم هستند و روزانه مقدار زیادی جلبک مصرف می کنند. اگر منبع کافی از جلبک وجود نداشته باشد، باید به آنها غذاهای شامل جلبک ها داده شود.

حلزون مارگاریتا

یک حلزون مورد علاقه در تیم نظافتچی آکواریوم، حلزون مارگاریتا است. این حلزون کوچک عمامه ای شکل در اندازه 1 اینچ نسبتاً کوچک باقی می ماند، اما علیرغم جثه کوچکش، جلبک خوار خوبی است و به عنوان یک حلزون بسیار سریع حرکت می کند.

طیف گسترده ای از جلبک ها از جمله تقریباً همه انواع مویی و چمنی های مزاحم را مصرف می کند و به همین دلایل، یکی از اعضای مورد نظر تیم نظافتچی آکواریوم است.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

حلزون ناساریوس

دو عضو آخر از حلزون های تیم نظافتچی، حلزون ناساریوس و سریت هستند. این حلزون ها برای تمیز نگه داشتن بستر مفید هستند، زیرا نه تنها جلبک خوار هستند، بلکه دائماً روی شن و ماسه کار می کنند و نه تنها از جلبک ها، بلکه زباله ها، ضایعات ماهی و هر چیز مرده ای که در بستر می افتد، تمیز نگه می دارند.

این نرم تنان دوست دارند روزها در شن ها جست بزنند و شب ها برای تغذیه بیرون بیایند. از آنجایی که در طول روز متوجه آنها نخواهید شد، ممکن است فکر کنید که آنها کاری انجام نمی دهند، اما اگر بتوانید تانک را در شب زیر نور قرمز مشاهده کنید، خواهید دید که چگونه آنها با دقت بالا می روند و از شن و ماسه می گذرند و هر خوراکی را مصرف می کنند. در سراسر اگر می خواهید شن و ماسه خود را تمیز نگه دارید، اینها برخی از بهترین گونه ها برای این کار هستند.

پس از نرم تنان، بهترین گروه بعدی از موجودات در تیم نظافتچی، خارپوستان، به ویژه توتیا های دریایی، ستاره دریایی و ستاره های شکننده هستند. خارپشت ها در مصرف رشد بیش از حد جلبک ها حتی جلبک های مویی بسیار عالی هستند.

انواع توتیا هایی وجود دارد که می توان آنها را در آکواریوم های مرجانی نگهداری کرد که شامل توتیا های توکسیدو، توتیا های خر کوتاه سبز و توتیای پشمالوی چند رنگ یا هالووین می شود. من هر یک از این گونه‌ها را نگه داشته‌ام و دریافته‌ام که هر کدام برای انواع مختلف مشکلات جلبک‌ها مفید هستند، به‌طوری‌ که همگی به ویژه در هنگام شیوع جلبک‌ها مفید هستند.

ما این توتیا ها را فقط در زمان شیوع نگهداری می‌کنم، زیرا متأسفانه به دلیل طبیعت چرای آنها و کمبود بینایی آنها می‌توانند با کوبیدن یا از بین بردن کلنی‌های مرجانی یا قطعاتی که محکم نصب نشده‌اند، در مخزن های مرجانی ویرانی ایجاد کنند. در همه‌ گیری جلبک‌ ها، هزینه از بین بردن آنها بیشتر از منافع آنها به عنوان یکی از بهترین جلبک‌ خواران است. با ما در ادامه ” تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی” همراه باشید …

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

تجزیه کنندگان

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی یک بحث کاربردی و متناسب با آکواریوم است و دارای تنوع گونه است. در حالی که توتیا ها ریزه ها و همچنین جلبک ها را می خورند، گروه بهتری از آفت خواران برای هر آکواریوم آب شور مرجانی ستاره های دریایی و ستاره های شکننده هستند. در آکواریوم خود من، ستاره های زیر شنی در تمام مخازن من که حاوی بستر هستند استفاده می شود، زیرا آنها دائماً آن را با مصرف هر نوع غذایی که در مسیرشان قرار می گیرد، برمی گردانند. آنها برای سفید نگه داشتن ماسه سفید در آکواریوم من و همچنین جلوگیری از تشکیل لکه های مرده کار بسیار خوبی انجام داده اند.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

علاوه بر این خارپوستان، ستارگان شکننده نیز گونه های بسیار خوبی هستند. اینها درون و زیر صخره ها پنهان می شوند و فقط زمانی که آکواریوم تغذیه می شود یا زمانی که چیزی خوراکی پیدا می کنند از لانه آنها عبور می کند بازوهای خاردار خود را بیرون می آورند.

مانند بسیاری از خارپوستان، آنها در شب بیشتر فعال هستند و در جستجوی غذا به سرعت در اطراف مخزن حرکت می کنند. لازم به ذکر است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ستاره ها شکننده وقتی خیلی بزرگ می‌شوند ممکن است به به ماهیان دریایی بسیار کوچک حمله کنند، من دیده‌ام که آنها ماهی‌های زخمی را اذیت می‌کنند، بنابراین ممکن است این موضوع حقیقت داشته باشد.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی-تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

آخرین گروه از موجوداتی که به عنوان بخش جدایی ناپذیر هر تیم نظافتچی مورد بحث قرار می گیرند، خرچنگ ها هستند. در این زمینه خرچنگ های منزوی و میتراکس دو نوع هستند که اغلب شامل می شوند. انواع مختلفی از هرمیت های کوچک و بزرگ وجود دارد که همه جالب و بسیاری از آنها رنگارنگ هستند. انواعی از آنها که بیشتر برای این منظور نگهداری می شوند عبارتند از: هرمیت پا آبی، هرمیت پا قرمز، گورخری و هرمیت پا آبی کوتوله.

مانند همه خرچنگ‌ها، هرمیت ها تقریباً هر چیزی را می‌خورند، بنابراین نه تنها جلبک‌ها، بلکه پسماندهای غذایی، ضایعات ماهی و ریزه‌ها را نیز می‌چینند. آنها معمولاً از این راضی هستند، اما اگر غذای کافی وجود نداشته باشد، ممکن است برخی برای چیدن مرجان‌ها بیایند، بنابراین این باید در نظر گرفته شود. این مشکل را می توان با تغذیه مستقیم آنها برطرف کرد. من متوجه شده ام که هرمیت ها به ویژه زمانی مفید هستند که دسته های جلبک نرم شروع به ظاهر شدن می کنند.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

از نظر ظاهری متفاوت از آنها خرچنگ سبز زمردی یا میتراکس یاقوتی است. برخلاف اکثر خرچنگ ها، این گونه دارای پنجه هایی هستند که برای خراشیدن جلبک ها از سنگ زنده مفید است. آنها در از بین بردن جلبک های حبابی (Valonia) و همچنین Dictyota و حتی جلبک های چمنی شکل خوب هستند. با این حال، مانند هرمیت ها، اگر غذای کافی وجود نداشته باشد، گزارش شده است که مرجان ها را می چینند.

همه اعضای تیم نظافتچی از یک جهت مفید هستند، اما استفاده از آنها سؤالاتی را ایجاد می کند، از جمله اینکه هر گونه به طور خاص چه کاری انجام می دهد، چه تعداد باید اضافه شوند و چه زمانی باید اضافه شوند؟ به نظر من، بهترین زمان برای اضافه کردن آنها زمانی است که جلبک ها برای اولین بار شروع به رشد کردن می کنند. اگر آنها اضافه شوند، امیدواریم که جلبک ها را کنترل کنند.

از نظر تعداد تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی، همه چیز به بزرگی آکواریوم و میزان جلبک بستگی دارد. در تجربه‌ام، سعی می‌کنم ترکیبی از حداقل دوازده گونه را به ازای هر پنجاه گالن مخزن زمانی که جلبک‌ها شروع به نمایش می‌کنند یا در یک آکواریوم جا افتاده وقتی شیوع کوچکی وجود دارد، اضافه کنم. اگر این عدد آن را کنترل نکند، دسته دوم از نصف تعداد اضافه می شود.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی-تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

دوری از گرسنگی

هدف این است که جلبک ها را تحت کنترل نگه دارید، اما اعای تیم نظافتچی را از گرسنگی نکشند. همیشه اضافه کردن گونه های بیشتر آسان تر از تماشای مرگ آنها از گرسنگی است و در حالی که هر گونه ای نوعی غذا را ترجیح می دهد، اکثر آنها در جایی متخصص عمومی هستند، بنابراین اگر چند نوع غذا وجود داشته باشد، معمولاً خوب عمل می کنند.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی، بخشی جدایی ناپذیر از موفق ترین آکواریوم مرجانی حداقل در دو دهه اخیر بوده و هستند. به جای استفاده از مواد شیمیایی یا سایر ابزارهای غیر طبیعی برای کنترل جلبک ها و سایر مشکلات احتمالی، استفاده از روش های طبیعی در بیشتر موارد بهترین انتخاب است.

خوشبختانه، گونه هایی که به اندازه هر مخزن و هر بودجه ای برای کمک به یک تانک مناسب باشند، اکنون به طور گسترده در دسترس هستند. با این حال، به نظر من، استفاده از آنها برای مبارزه با جلبک ها تنها بخشی از دلیل نگهداری آنها است. با گذشت زمان رفتارهای جالب آنها و پر کردن یک جایگاه منحصر به فرد در آکواریوم تپه مرجانی کمک می کند تا یک آکواریوم کامل شود. بنابراین به این دلایل، این گونه ها باید در هر آکواریوم آب شور نگهداری شوند.

تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی
تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی-تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

نام مطلب : تیم نظافتچی و نقش آنها در آکواریوم های مرجانی

نویسنده منبع : مایکل پالتا

مترجم : محمد غفاری

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.