کشف اولین لاک پشت درخشان جهان

کشف اولین لاک پشت درخشان جهان

کشف اولین لاک پشت درخشان جهان

کشف اولین لاک پشت درخشان جهان : عده‌ای از زیست‌شناسان اخیرا مشغول فیلم‌ برداری در زمینه ی تعدادی از کوسه‌های دریایی کوچک در آب‌های جزایر سلیمان بودند که به لاک‌ پشتی درخشان برخوردند. این لاک‌پشت در تاریکی، از خود نور بسیار جذابی ساطع می‌کرد..!

محققان توانسته‌اند در تصاویر خود لاک‌ پشتی پوزه‌ عقابی (Hawksbill) را ضبط کنند که از خود نوری قرمز و سبز تابش می‌کرد. این کشف چند ماه پیش توسط «دیوید گروبر» از دانشگاه نیویورک انجام شده، اما ویدیوی این لاک‌پشت تا به امروز منتشر نشده بود. تابش بایو فلوروسنس در بعضی از جانوران وجود دارد، ولی برای اولین بار است که یک خزنده با تابش فلوروسنس زیستی دیده می‌شود. نوعی توانایی، که جانور می‌تواند نور آبی درون آب را جذب کند و سپس آن‌ها به رنگ‌های دیگر بازتاب کند.

کشف اولین لاک پشت درخشان جهان
کشف اولین لاک پشت درخشان جهان

گروبر می‌گوید که این لاک‌پشت را به طور کاملا ناگهانی دیده و بسیار شوکه شده‌ است. او می‌گوید که مولکول‌های فلوئورسنت که عروس‌های دریایی و مرجان‌های دریایی تولید می‌کنند، در علوم پزشکی تاثیر زیادی داشته است. فلوئورسنس به دانشمندان کمک کرده است تا داخل سلول‌ها را ببینند و این موضوع، موجب تحقیقات گسترده‌ای در فلوئورسنس‌های زیستی (biofluorescence) شده است.

برخلاف واکنش زیست‌ تابی (bioluminescence) که در آن یک موجود توسط واکنش‌های شیمیایی از خود نور تولید می‌کند، در فلوئورسنس‌های زیستی، یک حیوان نور را جذب می‌کند و سپس در حالت‌ها یا رنگ‌های دیگر بازتاب می‌دهد.

کشف اولین لاک پشت درخشان جهان
کشف اولین لاک پشت درخشان جهان

دانشمندان فلوئورسنس‌ های زیستی را در مرجان‌های دریایی، خرچنگ‌ها، حشره‌ها و هم‌ چنین بیش از ۲۰۰ نوع کوسه و ماهی پیدا کرده‌اند. هر کدام از این موجودات هم استفاده‌ی متفاوتی از فلوئورسنس‌ ها دارند. برای مثال: مرجانی که در معرض آفتاب قرار دارد، از قابلیت‌های فلوئورسنس برای جلوگیری از نور آفتاب استفاده می‌کند. این قابلیت برای کشف طعمه هم می‌تواند به کار رود.

معمولا از مولکول‌های فلوئورسنس برای جذب طعمه و هم‌چنین به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌شود. این نور می‌تواند هم‌چنین برای استتار لاک‌پشت در محیط استفاده شود. با این حال گروبر می‌گوید که هنوز برای بررسی اینکه چرا این لاک پشت می‌تابد زود است.

لاک‌پشت پوزه‌ عقابی گونه‌ای در معرض انقراض است. در برخی نقاط دنیا، تنها چند هزار ماده از این جانور باقی مانده است.

می‌توانید ویدیوی این کشف را در پایین ببینید…

کشف اولین لاک پشت درخشان جهان
کشف اولین لاک پشت درخشان جهان

ترجمه و گردآوری شده توسط تیم ایران کورال

منبع : cnn

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.