مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

انواع مختلف مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها همیشه سوالی برای افراد آکواریوم دار و علاقه مندان بوده است. معرفی مجدد مدیا های فیلتر بیولوژیکی یکی از مهم ترین تغییرات در نگهداری آکواریوم های مرجانی در 10 سال گذشته بوده است. برای دهه‌ها، روش برلین به ما آموخت که روش‌های فیلتراسیون آکواریوم «سنتی» را کنار بگذاریم و در عوض به جمعیت‌های میکروبیولوژیک روی صخره های زنده (لایوراک) تکیه کنیم تا از تمام نیازهای چرخه نیتروژن آکواریوم خود مراقبت کنیم.

فیلترهای بیولوژیکی معمولی مانند سرامیک‌ها به عنوان «کارخانه‌های نیترات‌سازی» برچسب‌گذاری شده‌اند و عامل خرابی آکواریوم های بسیاری هستند. اما اکنون صخره های زنده عمدتاً از بین رفته است، ما از صخره بسیار کمتری استفاده می کنیم و از لایه های نازک تر یا بدون بستر استفاده می کنیم و سرامیک ها به طور گسترده ای بازگشته اند.

آکواریوم های آب شور تپه مرجانی قبلاً صرفاً با استفاده از لایوراک یا صخره های زنده فیلتر می شدند

ایران کورال
مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها
مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

مدیا فیلتراسیون بیولوژیک چیست ؟

برای کسانی که تجربه نگهداری از ماهی آب شیرین را دارند یا علاقه به تکثیر و نگهداری ماهی های آب شیرین دارند، می دانند که آمونیاک در آکواریوم های آب شیرین نیز بسیار خطرناک است، اما ماهی ها آمونیاک را عمدتاً از آبشش ها دفع می کنند، اما به این نکته باید توجه داشت که این موضوع در آب دریا بسیار خطرناک تر است و آمونیاک به طور کل در آب شور بسیار سمی است. با این حال، آنها برای زندگی در آبی که حاوی آمونیاک است سازگار نیستند.

در آکواریوم، باکتری‌هایی رشد می‌کنند که آمونیاک را ابتدا به نیتریت، سپس به نیترات تبدیل می‌کنند و ما معمولاً آن را با تغویض آب کمتر می‌کنیم یا از جلبک‌های دریایی برای تغذیه از آن و استفاده از آن به عنوان کود و تغذیه استفاده می‌کنیم.

با این حال، باکتری‌های نیتریفیک‌ کننده به صورت معلق در آب زندگی نمی‌کنند و برای زندگی به یک سطح و یک بیوفیلم نیاز دارند و اینجاست که فیلتر بیولوژیکی وارد می‌شود.

برای قابل درک کردن بیشتر مطلب، بیوفیلم روی هر سطحی که در معرض آب آکواریوم است، از شیشه گرفته تا لوله کشی، موج ساز شما و البته سطوح دکور های صخره ای و صخره های آکواریوم و روی دانه های شن تشکیل می شود. با این حال، آنچه رسانه های بیولوژیکی انجام می دهند، فراهم کردن سطوح زیادی برای استقرار در یک فضای فشرده است.

ما باکتری‌ها را تشویق می‌کنیم تا با فراهم کردن اجسام سه‌بعدی (مدیا ها) با سطح بالایی نسبت به جرمشان، آنها را اشغال کنند و سپس آن‌ها را در منطقه‌ای با غذا (آمونیاک) و مهمتر از همه، اکسیژن به عنوان نیتریفایرهای اولیه که هوازی هستند قرار دهیم.

استفاده از این نیتریفیکاسیون چیزی است که نگهداری ماهی در تمام سیستم‌ های بسته را ممکن می‌سازد، خواه آب شیرین یا آب شور، آکواریوم یا برکه.

از چه محصولاتی می توانیم برای مدیا فیلتراسیون بیولوژیکی استفاده کنیم ؟

انواع مختلف مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها . مدیا های بیولوژیکی در اشکال و مواد بی شماری موجود است، اما به طور کلی، ما از سه نوع اصلی استفاده می کنیم.

طبیعی – این می تواند هر صخره طبیعی متخلخل و ایمن (ریف سیف) برای مرجان های دریایی باشد که استخراج شده و به توده های ½-1½ اینچ تجزیه شده است. به عنوان مثال می توان به زئولیت ها، شن/خورده های مرجانی، صخره های دریایی و صخره های متخلخل خرد شده شبیه قطعات سنگ مارکو اشاره کرد.

سرامیک – این مدیا ساخته شده از خاک رس یا مواد سیمان مانند است که سپس برای تولید یک ماده سخت و متخلخل پخته می شود. به عنوان مثال می توان به حلقه های سرامیکی اشاره کرد که در بازار های آکواریومی با برند های مختلف و کیفیت های متنوع موجود هستند.

پلاستیک – این مدیا ساخته دست بشر است، چه قالبی یا اکسترود شده با سطح بالایی. به عنوان مثال می توان به K1 و بیوبال Bio Balls اشاره کرد.

انواع مختلف مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها با باکتری‌های مفید پوشش داده می‌شوند و همگی برای آکواریوم‌های تپه مرجانی استفاده می‌شوند، اگرچه ما در ایران کورال قویاً خرد کردن، خیساندن و آزمایش ICP هر رسانه فیلتر ناشناخته را توصیه می‌کنیم.

ما در ایران کورال Irancoral از رسانه های بیولوژیکی ساخته شده توسط کمپانی های Seachem، Maxspect، Aquaforest، Siporax و Brightwell استفاده می کنیم تا فقط پنج نمونه قابل اعتماد و مطمئن را به شما ارائه دهیم.

( برایتول – آکوافارست – مکس اسپکت – سیپوراکس و آکوافارست )

مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها
مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

محل مناسب جهت قرار دادن مدیا های فیلتراسیون بیولوژیکی

مدیا های بیولوژیکی به اکسیژن نیاز دارند، بنابراین؛ اگر چه به طور منظم در داخل کیسه های مدیا قرار می گیرند، اما توصیه می کنیم برای اطمینان از اینکه تا حد امکان در معرض جریان آب قرار بگیرند، آن را شل یا باز کنید.

مدیا های فیلتر بیولوژیکی باید در محفظه فیلتر یک AIO یا در یک مخزن قرار داده شوند، اما حتی در این صورت برخی مکان ها بهتر از سایرین هستند. مدیا ها را از پایین به بالا بگذارید و آن را در ناحیه ای با جریان نسبتا بالا قرار دهید. یک محفظه مدیا اختصاصی و جریانی یا بین دو حفره محفظه ایده آل است.

اگرچه می توان از محصولات مختلفی استفاده کرد و به طور فزاینده ای، چاپ سه بعدی می تواند راه حل های هوشمندانه و منظمی برای نگه داشتن مدیا ها در کنار هم ارائه دهد، جایی که در مناطقی با جریان بالا و در عین حال کار با آن آسان است. مانند نگهدارنده مدیا ها.

راکتورهای مدیا خانه نهایی مدیا های زیستی هستند، زیرا جریان و غذا را از طریق مدیا متمرکز می کنند، اما به یک پیش فیلتر مکانیکی (یا تمیز کردن مکرر) نیاز دارند و اگر راکتور مسدود شود یا جریان پمپ به آن متوقف شود، باکتری ها به سرعت از بین می روند و محفظه را کثیف می کنند.

مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها
مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

به چه اندازه باید از مدیا های فیلتراسیون بیولوژیک استفاده کنیم ؟

برخلاف تصور رایج، وقتی صحبت از نیتریفیکاسیون مستقیم به میان می‌آید، بیو مدیا های بیشتر همیشه بهتر نیستند. موثرترین بیوفیلم‌ها باید قوی باشند، اما اگر فقط چند ماهی و تعداد زیادی مدیا مکعبی داشته باشید، بیوفیلم نازک و ضعیف می‌شود و چرخه تکاملی می‌تواند بیشتر طول بکشد.

توصیه‌های تولیدکنندگان خوب است، اما به عنوان یک قاعده کلی، حدود یک چهارم گالن مدیا (حجم ۱ لیتری) برای آکواریوم‌ های آب شور جا افتاده ی تپه مرجانی با تعداد مای های استاندارد تا حجم 380 لیتر یا حدود 100 گالن کافی است. تولیدکنندگان تشویق می‌کنند که آن مدیا را به‌طور دوره‌ای تغییر دهید، اما تا زمانی که از بین نرود، ما از همان مدیا برای دهه‌ها استفاده کرده‌ ایم و نیازی به جایگزینی ندارد.

مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها
مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

کدام مدیای فیلتراسیون نیترات را کاهش می دهد ؟

ما و بسیاری از کاربران دیگر متوجه شده‌ایم که برخی از بیو مدیا های زیستی پیشرفته‌ تر مانند Biospheres نانو فناوری Maxspect ممکن است چرخه را کامل کرده و نیترات را کاهش دهند. این امید اصلی برای صخره های زنده بود، اگرچه همیشه اینطور نبود. شاید با فیلترهای مکانیکی بهتر امکان پذیر بود.

همچنین برای مدت‌های طولانی به ما گفته می‌شد که نیترات زدایی باید در مناطق بی‌هوازی در عمق سنگ‌ها یا بسترهای شنی اتفاق بیفتد، اگرچه نیترات‌ زدایی‌کننده‌ها را می‌توان در بیوفیلم‌های هوازی نیز یافت – جایی که غذای آن‌ها در نهایت وجود دارد و باکتری‌ های موجود در راکتورهای بایو پلت یا مورد استفاده در روش‌های پروبیوتیکی به دور از دفن شدن در عمق هستند.

بسیاری از چیزهای دیگر نیز ممکن است همزمان نیترات را کاهش دهند، از جمله زوگزانتلا Zooxanthellae، ماکرو جلبک ها، پروتئین اسکیمر کارآمدتر و پیش فیلترهای کارآمدتر مانند رول پد ها، بنابراین اثبات آن در آکواریوم خانگی دشوار است. رسانه‌های نیترات زدایی خاص مانند Brightwell’s XPort NO3 نیز موجود است، می‌تواند بسیار موثر باشد، اما موضوع مهمی برای مقاله دیگری است.

رویکرد استفاده نکردن از بیو مدیا ها

در همین زمان که شما این مطلب را مطالعه می کنید بسیاری از آکواریوم های آب شور مرجانی که توسط ریفرهای با تجربه یا علاقه مندان نگهداری می شوند بدون بیو مدیا های فیلتراسیون بیولوژیکی هستند. به عنوان مثال هیچ یک از آکواریوم های مرجانی موجود در استدیو Reef Builders که یک مرجع نام اشنا برای علاقه مندان به دنیای آکواریوم های دریایی است، بیش از 20 سال است که بدون هیچ مدیا خاصی نگهداری می شوند.

اگرچه ما همچنین می دانیم و ذکر کردیم که بیوفیلم روی هر سطحی که در معرض آب آکواریوم است، از شیشه گرفته تا لوله کشی، موج ساز شما و البته سطوح دکور های صخره ای و صخره های آکواریوم و روی دانه های شن تشکیل می شود.

میزان شوری و میزان دما را به درستی کنترل کنید، قبل از اضافه کردن ماهی جدید و یا حتی مرجان های دریایی از قدرت و کیفیت شرایط اطمینان حاصل کنید، اگر قصد نگهداری یک آکواریوم مرجانی جذاب را دارید قبل از ماهی، مرجان ها را بیشتر کنید، همان بیوفیلم ها و سطوح با تخلخل فوق العاده بالا برای باکتری ها معرفی خواهند شد و از طرفی وقتی که در آکواریوم اصلی باشند، به نسبت بهتری هم در معرض جریان، اکسیژن و غذای بهتری قرار می گیرند.

مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها
مدیا فیلتر بیولوژیک و نحوه استفاده از آنها

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.