سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی

 

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی تنها ایده ایست که ما در ایران کورال برای نام این مطلب بسیار مهم در نظر گرفته ایم. بهتر است بدانید یک بحث جدیدی در دنیای آکواریوم های آب شور به سرعت دست به دست می شود که تعجب اکثریت علاقه مندان و طرفداران آکواریوم های آب شور را در پی دارد و آنان را به فکر فرو می برد .

 

عمده فروشان، صاحبان LFS، و علاقمندان، اجازه دهید من چیزی به شما بگویم. این مورد عجیب و غریب ممکن است در کمین آکواریوم های آب شور خانگی، فارم های پرورش و نگهداری و… شما باشد که در دید آشکار پنهان شده است. اصلا این چیست ؟ چرا این تهدید واقعی نزدیک‌تر و ویرانگرتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید؟ چگونه می توانید از این تهدید جلوگیری کنید؟ این چیزی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

 

 

گرگ در لباس گوسفند

 

زیستگاه صخره‌ های مرجانی واقعاً صحنه زیبایی است که شبیه به یافتن نمو است، جایی که آقای ری کودکان را به سفر های صخره‌ ای می‌برد و با هر حیوانی که در کنار یکدیگر رشد می‌کنند، صخره‌ها را کاوش می‌کنند. چه بخواهید چه نخواهید، کاملا برعکس است، زیستگاه صخره های مرجانی میدان جنگی است که تک تک گونه ها برای بقا با هم رقابت می کنند و بسیاری از آنها تاکتیک های بسیار نامتعارفی برای زندگی طولانی تر، مانند تقلید تهاجمی، ارائه می دهند.

 

درست مانند یک گونه ماهی به نام Aspidontus taeniatus که به عنوان ماهی نظافتچی کاذب نیز شناخته می شود. او خود را به جای یک شکارچی یا یک گونه ی خطرناک، یک نظافتچی جلوه می دهد ! راه خوبی برای جلوگیری از شکار شدن است. یک گونه از بلنی ماهیان که از ظاهر و رفتار راس ماهی آرایشگر Labroides dimidiatus که یک ماهی نظافتچی قهار و فوق العاده کاربردی است تقلید می کند.

چرا ؟ زیرا این گونه از بلنی ماهیان عمدتاً از تخم ماهی و طبق گزارشات باله و گوشت ماهی تغذیه می کند. برای رفع این مشکل، آنها باید بتوانند به ماهی نزدیک شوند تا آسیب وارد کنند، ماهی‌ های نظافتچی به دلیل رفتار پاک‌کنندگی‌شان به خوبی شناخته شده‌اند، و بنابراین؛ حتی توسط ماهی‌ های شکارچی بزرگ که ماهی‌ های نظافتچی را به‌ عنوان طعمه نمی‌بینند، از آنها استقبال می‌کنند.

 

بنابراین، راس پاک کننده کاذب نزدیک ایستگاه های نظافت می رفت و برای جذب ماهی ها جهت نظافت شروع به شنای شبیه به راس های آرایشگر می کرد، زمانی که هدف به اندازه کافی نزدیک بود، دندان های وحشتناک خود را در ماهی طعمه فرو می کردند و تکه ای از باله یا گوشت را پاره می کردند. همچنین اعتقاد بر این است که آنها سعی می کنند به قلمرو و خانه ماهی ها نزدیک شوند و تلاش می کنند تا خوشه های تخم ریزی شده ماهی ها در اعماق دریا و کنار مرجان ها را بخورند.

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی

 

 

 

این برای ما چه معنایی دارد ؟

 

از آنجایی که کل تیره ماهی های پاک کننده به ویژه راس کلینر L. dimidiatus یکی از وارداتی ترین گونه های ماهی آکواریومی است، هزاران و هزاران گونه از این ماهی ها به طور مکرر از نقاط مختلف جهان جمع آوری و وارد تجارت آکواریوم های دریایی می شوند و به طور حتم تعدادی وجود خواهند داشت که در محموله‌ هایی ادغام می‌شوند که به نحوی موفق می‌شوند از طریق جمع‌آوری، نگهداری و فرآیندهای مدیریتی عبور کنند و بدون توجه به فارم نگهداری یک وارد کننده برسند.

ماهی با چنین رفتار “سمی” که به شدت شبیه یکی از محبوب ترین ماهی های آکواریومی به نظر می رسد چیز خوبی نیست. این به این معنی است که همه طرف هایی که اغلب با راس آرایشگر در تعامل هستند، به طور بالقوه در معرض خطر هستند.

 

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی : آیا می توانید بگویید که ماهی راس آرایشگر دروغین در تصویر کدام است؟ بزرگترین ماهی آرایشگر در تصویر بالا دروغین و کاذب است که به طور تصادفی مخلوط شده و همراه با محموله بزرگی از راس های نظافتچی از فیلیپین وارد شده است. عکس گرفته شده در سالن قرنطینه آبزیان در هنگ کنگ.

 

 

 

جالب است بدانید که شاید اکثریت افراد از این سرقت هویت و دزدی آشکار به تازگی مطلع شده اند و نگرانی خاطر پیدا کرده اند. اما نگران نباشید .

 ما در ایران کورال نکات مهم و موثری را در رابطه با رفتار آنها در آکواریوم و نحوه تشخیص آسان این گونه را که حتما مفید خواهد بود بررسی می کنیم. 

 

 

چگونه یکی را متمایز کنیم؟

 

اینجا این سوال پیش می آید؛ چگونه یکی را شناسایی کنم؟ در ابتدا، تشخیص تمایز بین یک راس آرایشگر و راس پاک کننده کاذب دشوار خواهد بود، اما زمانی که شما یکی را کشف کردید، بقیه کارها آسان خواهد بود. موارد زیر برخی از ویژگی های کلیدی است که ارزش رعایت آنها را دارد.

 

 

اندازه

 

اگرچه حداکثر اندازه راس آرایشگر و این گونه تا حد زیادی یکسان است، حدود 12-14 سانتی متر، اما در بیشتر مواقع میمیک ها بسیار بزرگتر از پاک کننده ها هستند، بنابراین هنگام باز کردن جعبه، مراقب گونه ی غیرعادی بزرگ باشید. بعد از حمل و نقل یا زمانی که در حال مشاهده قسمت خرید ماهی از یک فروشگاه هستید. جالب است در طبیعت بسیار بزرگتر نیز دیده شده اند، حدود 15-17 سانتی متر.

 

 

حرکت و رفتار

 

حرکات و رفتار هر دو گونه می تواند در مواقعی بسیار متفاوت باشد. در حالی که پاک کننده ها الگوی شنای معمولی شما هستند که ماهی به آرامی در امتداد آن حرکت می کند. الگوی شنای این ماهی پاک کننده ی کاذب A. taeniatus همان چیزی است که ما به‌عنوان ترکیبی از راس ها و بلنی میداس میشناسیم، تقریباً شبیه مارماهی توصیف می‌کنیم، اما در آب‌های آزاد، شبیه‌سازی می‌تواند الگوی شنای راس ارایشگر را کاملاً تکرار کند.

 

هنگامی که به فروشگاه های آکواریومی مراجعه می کنید، راس های ارایشگر معمولاً به طور فعال در اطراف شنا می‌کنند، حتی زمانی که نظافت نمی کنند. در حالی که این ماهی دروغگو کاملاً مانند سایر بلنی ها عمل می کند، زمانی که فرصت پیدا می کند، می نشیند و فقط سر خود را بیرون می آورد، در شکاف ها پنهان می شود. یا گاهی به گوشه ای خم می شود. گاهی اوقات در آکواریوم ها با شلوغی کمتر یا بزرگتر، پاک کننده ها از خود فاصله می گیرند و در برخی موارد حتی این ماهی را تمیز می کنند. بنابراین مراقب راس های ارایشگری باشید که عجیب عمل می کنند.

 

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی : ماهی پاک کننده کاذب در گالری آکواتیکا در بریزبن استرالیا مشاهده شد. گزارش شده است که به اشتباه با برخی از دیگر راس های ارایشگر مخلوط شده است.

 

 

ظاهر دهان و شکل بدن

 

اگر با این دو گونه آشنا هستید، می‌توانید با نگاه کردن به مشخصات کلی بدن آن‌ها را فوراً از هم تشخیص دهید. برجسته ترین آنها سر است. میمیک ها پوزه ای نوک تیز دارند و دهانی زیر چشم دارند، فقط زمانی که فک کاملاً باز باشد می توانید دندان های نیش را ببینید اما روی میمیک می توانید حالت “خنده” را ببینید، بدیهی است که راس های ارایشگر دندان نیش ندارند. پاک کننده های واقعی دهان کوچکشان در نوک پوزه است. میمیک ها بسیار لاغر هستند، که با نداشتن «شکم چاق» که پاک کننده ها دارند تفاوت دارد.

 

 

رنگ بندی استرسی

 

هنگامی که راس پاک کننده کاذب تحت فشار قرار می گیرد، اساساً به یک ماشین چمن زنی تبدیل می شود که بدن آن با طرح هایی از خاکستری، قهوه ای تا سفید خاکستری می شود.

 

 

ویژگی های دیگر

 

یکی دیگر از موارد ساده این است که به ناحیه زیر باله سینه ای نگاه کنید، جایی که راس آرایشگر L. dimidiatus دارای یک علامت سیاه آشکار است که ماهی پاک کننده تقلبی فاقد آن است. باله پشتی هر دو گونه متفاوت است، جایی که باله پشتی ماهی دروغین به جای اینکه فقط تا نیمه راه باشد تا سر امتداد دارد.

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی : همان ماهی نظافتچی دروغین از قبل، اما با باله های پشتی کشیده. عکس گرفته شده در ایستگاه دام، هنگ کنگ.

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی : طرحی ساخته شده برای رسانه های اجتماعی که در آن تفاوت های اصلی بین راس ارایشگر واقعی (پایین) و تقلبی (بالا) را به تصویر کشیده ام. که به عنوان یک خلاصه خوب در مورد تفاوت های کلیدی عمل می کند.

 

 

شیطان در اسارت

 

ناگفته نماند که پشت قیافه‌ های احمقانه‌ شان، آن‌ها آن بلنی میداس Midas blenny دوستانه‌ای نیستند که فکر می‌کنید. آنها دوست دارند گاز بگیرند، از جمله ماهی و حتی شما.

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی : این ماهی پاک کننده کاذب بر اثر جراحت مرده بود، جای گاز گرفتن عمیق وسط را می بینید؟ در حالی که داخل یک آکواریوم قرنطینه که حاوی مقدار زیادی از راس های ارایشگر در یک سالن بود، توسط یک پاک کننده کاذب دیگر مورد حمله قرار گرفته است.

 

 

 

زمانی که این ماهی ها در کنار ماهی های دیگر و به ویژه در محیط های شلوغ نگهداری می شدند، به ماهی های دیگر نزدیک و گاهی اوقات به ماهی های تمیزتر و ماهی های خودشان حمله می کردند. آنها تقریباً همیشه آثار گزش عمیقی را پشت سر می گذارند که می تواند باعث مشکلات زیادی و حتی مرگ برای قربانی شود زیرا زخم می تواند بسیار بزرگ باشد و عفونت یک خطر واقعی است.

 

من تجربه کار با این ماهی ها را داشتم و چند بار گاز گرفته شدم زیرا آنها دریغ نمی کردند. تجربیات مختلفی در مورد این گونه به صورت آنلاین وجود دارد، برخی می گویند که آنها بسیار صلح آمیز هستند، اما در تجربه من، آنها گاهی اوقات کاملا غیرقابل پیش بینی هستند.

 

 

 

سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی
سرقت هویت یک ماهی در آکواریوم های مرجانی : وقتی آنها شما را گار می گیرند، مانند نیش سایر گونه ها نیست، نیش های بسیار بلند و تیز خود را در شما فرو می کنند و شما خونریزی زیادی می کنید، آنها سمی نیستند اما بسیار دردناک است.

 

 

 

امیدواریم از مطالعه مطلب بالا در وبسایت ما لذت برده باشید و این می تواند از این به بعد در مورد خرید راس آرایشگر برای آکواریوم آب شور شما را کمی حساس تر نسبت به ظاهر گونه کند که جای تعجب نیست. اما بهتر است بدانید که تا به حال در ایران گزارشی مبنی بر این گونه ی دروغگو اما جالب نشده است و نیازی به وسواس و دقت بیش از اندازه نیست.

 

قابل ذکر است که مطلب درج شده کاملا توسط فروشگاه ایران کورال ترجمه و ویرایش شده است. مطلب جهت درک بهتر و واضح تر شدن کلی دارای ویرایش های جزئی است . از همراهی شما سپاس گذاریم .

 

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.