روش های مقابله با کرم های بریستول

روش های مقابله با کرم های بریستول

 

 

 

روش های مقابله با کرم های بریستول 

 

 

 

در این مطلب از ایران کورال به روش های مقابله با کرم های بریستول می پردازیم و سعی داریم تا به معایب و فواید آنها بپردازیم. کرم ریستول، یک کرم آبزی آب های شور دریا و اقیانوس ها می باشد و دارای فیزیک ظاهری تکه تکه می باشد. این کرم ها در محیط طبیعی می توانند بسیار بزرگ شوند – اما در آکواریوم های آب شور خانگی حداکثر طول آنها می تواند بین 1 تا 6 اینچ باشد. 

آنها شبگرد هستند و ترجیح می دهند در زیر پایه فرگ های مرجانی، خورده مرجان های بستر و یا زیر صخره ها بمانند. 

 

شما ممکن است هرگز کرم های بریستول Bristle Worms را در مخزن خود نبینید، مگر اینکه در شب با چراغ قوه به دنبال آنها بگردید یا با حرکت دادن سنگ یا جابجایی بستر، آنها را در معرض دید قرار دهید. با این وجود، مهم است که بدانید نقش آنها در آکواریوم شما، مزایا و معایب وجود آنها در مخزن شما، و نحوه حذف ایمن آنها در صورت لزوم بسیار مهم است. برای یادگیری هر آنچه که باید در مورد کرم های بریستول بدانید، ادامه مطلب ” روش های مقابله با کرم های بریستول ” را بخوانید.

 

 

 

 

کرم بریستول چیست ؟

 

اعضای خانواده آنلیدها annelid ، اصطلاح کرم بریستول بیش از 10000 گونه را در بر می گیرد. به طور کلی در اقیانوس ها (اما گاهی اوقات در آب شیرین) یافت می شوند، آنها با بدن های تکه تکه با برجستگی های – به نام chaetae – در امتداد دو طرف خود مشخص می شوند.

 

 

 

 

چه چیزی باعث ایجاد کرم های بریستول می شود ؟

 

وقتی چیزهایی مانند مرجان، سنگ زنده یا بستر را برای افزودن به آکواریوم خود خریداری می کنید، ممکن است کرم های بریستول در آنها پنهان شده باشند. این باعث می شود که شما این حیوانات را به تانک خود معرفی کنید.

هنگامی که در مخزن شما قرار می گیرند، کرم های بریستول می توانند به سرعت تکثیر شوند. اگر با حذف زباله و پسماند ها و اطمینان از اینکه به ماهی های خود بیش از حد غذا می دهید و مخزن را تا حد ممکن تمیز نگه ندارید، عوامل تاثیرگذار در افزایش رشد تعداد آنها را نیز فراهم کرده اید.

 

 

روش های مقابله با کرم های بریستول
روش های مقابله با کرم های بریستول

 

 

 

شناسایی کرم های بریستول

 

اگر مشکوک هستید که کرم های بریستول دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به طور مثبت نوع آنها را شناسایی کنید. برخی از انواع سودمند هستند، اما آنهایی که مفید نیستند، اگر به حال خود رها شوند، می توانند مخزن شما را تحت تأثیر قرار دهند و باعث تحریک و سایر مشکلات برای ساکنان تانک شما شوند. آنها به سرعت تکثیر می شوند و برخی گوشتخوار هستند، بنابراین ممکن است نیاز به بیرون آمدن و حذف داشته باشند.

 

کرم های بریستول Bristle Worms معمولی می تواند در مخزن شما مفید باشد. با این حال، کرم های بریستول مضری که می خواهید از آکواریوم خود دور نگه دارید عبارتند از:

 

– کرم آتشین ریشدار  Bearded Fireworm

– کرم بابیت  Bobbit Worm

– کرم آتشین نوک قرمز  Red-Tipped Fireworm

 

کرم های آتشین نوعی کرم بریستول هستند. آنها موهای سمی دارند، بدن آنها ضخیم تر است و رنگارنگ تر (مثلاً قرمز و سفید) با موهای واضح تر هستند. کرم های بریستول معمولا نازک تر و خاکستری یا صورتی رنگ هستند.

 

 

هشدار

با دست برهنه به کرم های بریستول دست نزنید. موهای آنها بسیار نازک است و در پوست شما فرو می رود و باعث خارش شدید می شود. اگر کرم بریستول شما را نیش زد، از نوار یا موچین استفاده کنید تا موها را با احتیاط جدا کنید. ناحیه را تمیز کنید، مقداری الکل یا سرکه بمالید و در صورت لزوم از کرم کورتیکواستروئید استفاده کنید. بهتر است در صورت لزوم به پزشک مراجعه نمایید .

 

 

 

روش های مقابله با کرم های بریستول
روش های مقابله با کرم های بریستول

 

 

 

 

 

آیا کرم های بریستول مزایایی دارند ؟

 

کرم‌های بریستول ممکن است زشت و کمی ترسناک به نظر برسند، اما اکثر آنها در واقع برای مخزن شما خوب هستند – اگر از نوع سمی نباشند. آنها موادی را در مخزن شما مصرف می کنند که در غیر این صورت تجزیه می شوند و آمونیاک تولید می کنند و به باری که باید توسط فیلتر بیولوژیکی شما پردازش شود اضافه می کنند. کرم‌های بریستول عمدتاً لاشخور هستند و غذای نخورده، ریزه‌ها و مردار را در آکواریوم آب شور مصرف می‌کنند.

 

 

 

 

آیا کرم های بریستول به ماهی آسیب می زند؟

 

برخی از مردم بر این باورند که کرم بریستول در مخزن آنها زنده خوار است و وقتی متوجه می‌شوند که کرم بریستول در حال جویدن لاشه است، ماهی را کشته است. اما در بیشتر موارد، زمانی که کرم بریستول تصمیم گرفت از آن به عنوان غذا استفاده کند، ماهی قبلا مرده یا نزدیک به مرگ بود.

انواع کرم های بریستول گزنده مانند کرم های آتشین Fireworms استثنا هستند. کرم‌های آتش‌نشانی به ماهی‌های کاملاً سالم (معمولاً ماهی‌های کوچک) در شب، زمانی که ماهی‌ها در شکاف یا شکاف سنگ زنده می‌خوابند، حمله می‌کنند.

 

 

 

 

روش های مقابله با کرم های بریستول 

 

 

خلاص شدن از شر کرم های بریستول در یک آکواریوم آب شور مرجانی با مقدار زیادی سنگ زنده می تواند دشوار و وقت گیر باشد. شکارچیان طبیعی کرم های بریستول وجود دارند که می توانند به خوبی در یک مخزن کار کنند. این موارد عبارتند از :

 

_ انواع راس ماهیان بزرگ، مخصوصا از خانواده Halichoeres

_ راس مورچه خوار (Gomphosus varius)

_ راس دم جارویی

_ راس اسنوتی

_ راس دراگون

_ میگو بوکسر یا مشت زن مرجانی

_ خرچنگ عنکبوتی

 

 

 

روش های مقابله با کرم های بریستول
روش های مقابله با کرم های بریستول به صورت طبیعی

 

 

 

 

در حالی که این گزینه بسیار محبوب در روش های مقابله با کرم های بریستول است، اما دقت و رعایت احتیاط توصیه می شود. یک شکارچی معرفی شده کرم‌های بد را می‌خورد، اما گونه‌هایی مانند این‌ها نیز معکوس‌ ها و سخت پوستان مطلوب را می‌خورند.

هنگامی که کرم های بریستول مصرف شدند، باید با شکارچیان جدید در مخزن شما برخورد کرد تا بی مهرگان مطلوب در مخزن شما حفظ شود. بنابراین؛ هنگام افزودن هر گونه ماهی جهت برخورد با کرم های بریستول، رفتار آن با سایر گونه های موجود د آکواریوم را نیز بررسی نمایید.

 

 

 

 

چگونه به صورت فیزیکی کرم های بریستول را از بین ببریم ؟

 

اگر کرم‌های بریستول در شکاف‌ها و سوراخ‌های سنگ زنده خود دارید، به سادگی هر تکه سنگ را از مخزن خارج کنید و آن را در یک سطل آب شیرین تصفیه شده یا بدون کلر فقط برای چند ثانیه فرو کنید معمولاً باعث می‌شود کرم‌ها از سنگ بیرون بیایند و به ته سطل بیفتند، اما در این روش نیز به برهم خورد امنیت اکواریوم برای سایر موجودات و همچنین به کلنی باکتری های داخل صخره زنده توجه شود تا موجب برهم خورد سیکل نشود.

اگر کرم‌های بریستول در زیر سنگ زنده شما یافت شوند، معمولاً می‌توان آنها را با یک موچین یا انبر برداشته و دور انداخت.

 

 

 

 

روش های مقابله با کرم های بریستول
روش های مقابله با کرم های بریستول

 

 

 

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.