راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

راهنمایی نهایی حذف آپتزیا : از زمانی که آکواریوم های آب شور تپه مرجانی وجود داشته اند و با توجه به محیط محدود و بسته ی تانک ها سلامت گونه های مختلف یک حقیقت غیر قابل انکار است و از سمتی دیگر، طیف گسترده ای از انواع آفات نامطلوب را در خود جای داده اند که احتمالاً هیچ کدام بدنام تر از شقایق آپتزیا (آپتازیا) Aiptasia نیستند و ما در ایران کورال سعی در راهنمایی نهایی حذف آپتزیا را در نظر داریم. جهت جلوگیری از ورود آپتزیا Aiptasia در وهله اول و حفظ یک سیستم عاری از آنها، نیاز به بازرسی دقیق از هر چیزی که در آکواریوم وجود دارد و همچنین تعهد طولانی مدت به بهترین شیوه ها است.

اگر یک روش کنترل مستقیم و بدون دردسر وجود داشت که در همه آکواریوم های آب شور مؤثر بود، بحث در این مورد همان لحظه به پایان می‌رسید و ذهن پرشور ریفر ها و آکواریوم داران آکواریوم های مرجانی در سراسر جهان را نجات می‌داد. اما در حال حاضر با صبر و حوصله و روش‌های کنترل مناسب می‌توان آیپتازیا را در آینه دید عقب قرار داد و همه این دردسر ها و صدمه های که به مرجان ها بر اثر وجود آپتزیا وارد شده را فراموش کرد.

آپتزیاها نوعی از شقایق های مهاجم و آفت هستند که معمولا به همراه لایوراک ها و یا چسبیده به پایه ی مرجان های دریایی وارد آکواریوم های آب شور خانگی و یا حتی فروشگاه ها می شوند. شقایق های آپتزیا به دلیل سرعت بالا و یا حتی روش های تکثیر تبدیل به دردسری بزرگ در آکواریوم های آب شور مخصوصا آکواریوم های مرجانی شده اند.

مفید و کاربردی است که بگوییم تکثیر شقایق های آپتازیا به دو روش جنسی و غیر جنسی انجام می شود و همچنین به دلیل سمی بودن بازوهای آپتزیا در صورتی که با مرجان ها و برخی از بی مهرگان تماس و برخورد داشته باشند، باعث از بین رفتن بافت خارجی بیرونی و متاسفانه در طولانی مدت باعث مرگ آن ها می شود. از طرفی نیز به دلیل سرعت تکثیر و رشد بالا مقدار زیادی از عناصر محلول در آب را مصرف می کنند و بدین ترتیب افراد به دنبال راهنمایی نهایی حذف آپتزیا در آکواریوم ها هستند.

یافتن آپتزیا در صخره‌های مرجانی وحشی در دریا و اقیانوس ها به هیچ عنوان کار دشواری نیست، اما تنها در موارد نادری به اندازه طاعون رشد می کنند و فراوان زیاد می شوند که به راحتی در سیستم‌ های بسته آکواریومی ما به راحتی انجام می‌شود. این یک نتیجه منطقی است که چیزی باید زندگی و رشد بی رویه آنها را در محیط های طبیعی، مانند؛ مناطق مرجانی و دیواره های بزرگ مرجانی تهدید کند و هدف ما این است که چنین موجوداتی را پیدا کرده و به کار بگیریم تا کارهای سخت را برای ما انجام دهند.

ما در ایران کورال، در نظر داریم ” راهنمایی نهایی حذف آپتزیا ” ها را به روش های بیولوژیک و طبیعی در این مقاله بررسی و جمع بندی کنیم .

میگو نعنایی
راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

میگو نعنایی :

در راهنمایی نهایی حذف آپتزیا یکی از اولین پیشنهادات این گونه می باشد. یکی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین روش های کنترل بیولوژیکی و حذف آپتزیا ها میگوی نعنایی است. همه ی «میگوهای نعنایی» در اشتهایشان برای آیپتازیا برابر نیستند و درک چگونگی شناسایی میگوی مفید می تواند کمک زیادی به صرفه جویی در زمان و ناامیدی در نبرد با آپتزیا کند. زمانی که یک آکواریوم به اندازه مناسب باشد و هیچ شکارچی بالقوه ای برای تغذیه از میگو نداشته باشد، میگوی نعنایی یک انتخاب واضح و جذاب است.

در سیستم مناسب، کنترل و در برخی موارد از بین بردن اپتزیا ها از میگوی نعنایی مطمئناً بی سابقه نیست و اغلب اولین شکل کنترل طبیعی است که توسط آکواریوم داران انجام می شود.

میگوی نعنایی یک میگوی کاملا “مفید برای آکواریوم های فقط ماهی و آکواریوم های مرجانی می باشد و معمولا” بصورت گروه های کوچک خریداری می شود، زیرا آنها علاوه بر تمیز کردن محیط آکواریوم و تمیز کردن بدن ماهی ها، قادر هستند تا با تغذیه از شقایق های مزاحم آپتزیا باعث جلوگیری از انتشار آنها در آکواریوم شوند.

سعی کنید که در آکواریوم این میگو، مکان های متعددی را برای مخفی شدن آن در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که میگوهای نعنایی اگر به صورت گروهی و در شرایط مناسب نگه داری شوند، در حذف و از بین بردن آپتزیا ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

ایران کورال
پروانه ماهی نوار مسی
راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

پروانه ماهی نوار مسی :

پروانه ماهی نوار مسی نیز گزینه ی غیر معمولی نیست. اغلب برای یافتن نمونه ای با سابقه ی تغذیه از آپتازیا نیاز به صبوری است و بدون حکایت شخصی که شخصاً تجربه ای در مورد هر ماهی دارد، تقریباً غیرممکن است که حدس بزنیم که آیا کار می کند یا خیر. پروانه ماهی نوار مسی تا حد زیادی یکی از موثرترین ماهی‌هاست، اما برای بسیاری از ریفر های حرفه ای و آکواریوم داران این خطر ارزش پاداش احتمالی را ندارد.

آنها با توجه به زیبایی و کابردی بودن نسبتاً ارزان هستند و سابقه ای برجسته در از بین بردن آپتزیا دارند. هیچ یک از این کنترل‌ کننده های طبیعی بدون خطر برای دیگر ساکنان تانک های آب شور نیستند اما علی‌رغم آن، پروانه ماهی نوار مسی Copperband Butterflyfish عموماً یکی از سخت‌ کوش‌ترین سربازان در مبارزه علیه آپتزیا Aiptasia محسوب می‌شوند.

خریداری یک پروانه ماهی نوار مسی Copperband Butterflyfish مانند انتخاب یک جعبه شکلات خوب است. اگرچه کلیات آنها یکی است ولی هر کدام از آنها منحصر به فرد هستند، تا زمانی که یکی از آنها را نداشته باشید، دقیقا نمی دانید چه چیزی بدست آورده اید. بعضی از آنها به راحتی سازگار و نگهداری می شوند، در حالی که بعضی دیگر از غذا خوردن خودداری می کنند و از بین می روند.

فروشگاه ایران کورال – پروانه ماهی نوار مسی

پروانه ماهی نوارمسی یکی از زیباترین ماهی ها در خانواده پروانه ماهیان است که با پوزه ای کشیده در سوراخ های صخره را به دنبال غذا می گردد. بهترین آکواریوم برای این گونه یک آکواریوم تپه مرجانی بزرگ با انواع مختلفی از مرجان ها و صخره های زنده است که در آن فقط ماهی های آرام زندگی می کنند. این ماهی نوار مسی بسیار خجالتی است و آرامش را دوست دارد.

پروانه ماهی نوار مسی ممکن است به بعضی از شقایق ها، پلیپ های گونه های خاصی از مرجان ها و کرم های لوله ای آسیب وارد کند ولی برای کنترل و از بین بردن شقایق های آپتزیا ناخواسته در آکواریوم های ریف مرجانی یک انتخاب مناسب است.

ایران کورال
سوهان ماهی آپتازیا خوار
راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

سوهان ماهی آپتازیا خوار :

سوهان ماهی آپتازیا خوار نیز یکی دیگر از گزینه های کاربردی و همراه با سابقه ای درخشان در از بین بردن و حذف آپتزیا ها در آکواریوم های آب شور می باشد. این ماهی نگهداری تا حدودی ساده تری نسبت به پروانه ماهی نوار مسی دارد و همچنین اکثر افراد در مورد کاربرد این ماهی در حذف شقاق های مهاجم آپتزیا نظر مثبتی داشته اند.

سوهان ماهی آپتازیا خوار، یک ماهی خجالتی است و به ندرت نسبت به ماهیان دیگر به جز ماهیان هم خانواده ی خود تهاجمی می شود. جهت نگهداری این ماهی به آکواریومی با حداقل گنجایش 190 لیتر یا بزرگتر به همراه صخره های زنده فراوان و مکان های مخفی متعدد نیاز است. اگر قصد نگهداری از سوهان ماهی آپتازیا خوار را دارید، باید توجه داشته باشید که با بی مهرگان کوچک سازگاری ندارد، بنابراین؛ آکواریومی بدون بی مهرگان کوچک می تواند مناسب باشد.

این گونه همانطور که از نامش پیداست، می تواند شقایق های مزاحم آپتازیا Aiptasia را در آکواریوم های آب شور خانگی به راحتی از بین ببرد که وجود این شقایق ها خود به نوعی می تواند برای یک فرد آکواریوم دار ناخوشایند باشد.

قابل ذکر است که این ماهی ممکن است در بعضی مواقع به مرجان های نرم پایه سنگی نیز دهان بزند.

ایران کورال

راهنمایی نهایی حذف آپتزیا در مورد از بین بردن شقایق های آپتازیا به صورت بیولوژیک می باشد و تمام موارد ذکر شده روش های طبیعی هستند. مجموعه بی پایانی از محصولات شیمیایی وجود دارد که برای تزریق یا خفه کردن شقایق های آپتزیا Aiptasia استفاده می شود و بسیاری از آنها در صنعت آکواریوم های آب شور دریایی موجود هستند و اگر به درستی انجام شوند تزریق یک ماده شیمیایی سریع‌ترین، ارزان‌ترین و مؤثرترین ابزار برای استفاده در مبارزه با این آفات است.

با توجه به ماهیت مناظر آبی در بسیاری از مخازن و آکواریوم های ریف مرجانی، به ندرت یکی از این راه‌حل‌ها همه چیز تمام است. یک رویکرد جامع شامل کنترل بیولوژیکی و دستی در پشت سر هم می شود و تمام اقدامات و راه حل ها باید در ابتدا پیشگیرانه و سپس جهت حذف و از بین بردن شقایق آپتزیا باشد.

همچنین شما عزیزان می توانید نظرات خود را در مورد راهنمایی نهایی حذف آپتزیا در آکواریوم های آب شور و همچنین تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری شده ی اختصاصی توسط تیم ایران کورال

نام مقاله : راهنمایی نهایی حذف آپتزیا

منبع : animal-world

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.