بیماری زخم عمیق Uronema Marinum

بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)

بیماری زخم عمیق Uronema Marinum

بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum) یک بیماری انگلی است که اغلب به صورت لکه های زخم قرمز دیده می شود

* متاسفانه این بیماری انگلی دارای درمان بسیار مشکلی است و همچنین هیچ دوره ی درمان مشخصی برای آن وجود ندارد.

* وقتی آبزیان یک آکواریوم دچار بیماری زخم عمیق Uronema Marinum شدند، باید بدانید که ممکن است این بیماری به مدت نامعلومی در آنجا زنده بماند.

* این بیماری دارای سرعت عمل بالایی است و می تواند ماهی درگیر را به سرعت از بین ببرد.

* این بیماری اصولا در ماهیان دریایی، مانند: کرومیس ماهیان، دلقک ماهیان و آنتیاس ها دیده می شود.

بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)

اطلاعات تکمیلی

Uronema Marinum یک انگل مژه دار با چرخه حیات مستقیم است. این انگل به صورت مستقیم بر روی ماهی زندگی می کند، تغذیه می کند و سپس اقدام به تولید مثل نیز می کند. (بدون مرحله دایره انسداد)

با این حال، همیشه این امکان وجود دارد که انگل ها به ستون آب منتقل شوند و به سرعت ماهیان دیگر را درگیر کنند. نداشتن مرحله دائر کشتن و از بین بردن این پاتوژن را آسان می کند، اما بسیار مهم است که سرعت در از بین بردن انگل Uronema را به هیچ عنوان دست کم نگیرید. مخصوصا در ماهیانی مانند؛ کرومیس ها و آنتیاس ها.

دو نکته ی بسیار مهم در مورد بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)

1- ماهی که به بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum) دچار می شود نیز بسیار مهم است که غذای مصرفی آن با مترونیدازول metronidazole آغشته شود، زیرا؛ بیماری ممکن است به صورت داخلی نیز گسترش یابد.

2- Uronema یک انگل “زندگی آزاد free living” است که می تواند بدون هیچ میزبانی زنده بماند . این گونه می تواند از باکتری ها و به خصوص بافت های مرده تغذیه کند و زنده بماند. بنابراین؛ با درمان سطحی نمی توان این انگل را ریشه کن کد.

به نظر می رسد بیشتر ماهیان از طریق سیستم ایمنی طبیعی بدن، خود را در برابر آن محافظت می کنند. اما به دلایل مختلفی، گونه هایی مانند؛ کرومیس ها همیشه از این محافظت برخوردار نیستند. بنابراین؛ این یکی از عوامل بیماری زایی است که شما هرگز نمی خواهید در آکواریوم با آن دست و پنجه نرم کنید.

به طور حتمی یکی از عوامل موثر در رابطه با مدیریت بیماری های این چنینی، نگهداری از یک آکواریوم اصلی استاندارد همراه با کمترین میزان آفات با بهره مندی از قرنطینه است.

این موارد باید میزان درگیری با انواع انگل ها را به طرز چشمگیری پایین نگه دارد، زیرا؛ شما منابع اصلی ورود انگل به محیط آکواریوم را عملا مسدود می کنید.

بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)

گزینه های درمان :

حمام آب شیرین – ماهی را بعد از حمام به یک محیط قرنطینه و استریل منتقل کنید تا از عفونت مجدد جلوگیری شود. سپس کلروکوئین فسفات را یکبار 60 میلی گرم در گالن (3.8 لیتر) و یا مترونیدازول هر 48 ساعت و به مدت 10 الی 14 روز پس از آن استفاده کنید.

قابل ذکر است که این امر در جهت از بین بردن کامل همه انگل ها بسیار موثر است . به خاطر داشته باشید که مترونیدازول metronidazole را در طول دوره ای که ماهی در قرنطینه به سر می برد، با غذای آن نیز آغشته کنید تا انگل های داخلی نیز از بین بروند.

اگر نتوانستید هر یک از داروهای فوق را بلافاصله بیابید، یک حمام آب شیرین با استفاده از آب هم دما شده با محیط ماهی به مدت 5 دقیقه می تواند بسیار موثر به صورت موقتی باشد.

این یک اقدام عاقلانه است که باید ماهی را به دنبال هر بار حمام با آب شیرین، به یک محیط استریل جدید منتقل کنید تا از عفونت مجدد جلوگیری شود.

همچنین داروهای حاوی مس نیز می توانند در درمان بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum) موثر باشند .

بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)

توجه

اگر ماهی دارای علائم فعال بیماری زخم عمیق Uronema Marinum است، از فرمالین یا H2O2 در آن ماهی استفاده نکنید. هر دو ماده شیمیایی زخم ها را می سوزانند و در نهایت بیشتر از این که در درمان بیماری موثر باشند، به ضرر ماهی است و به آن آسیب می رساند.

(فرمالین و H2O2 هنوز برای ماهیانی که احتمال می دهید ناقل بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum) باشند، مناسب هستند ، اما فقط در مواقعی که زخمی در بدن آنان نمایان شده است.)

بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)
بیماری زخم عمیق (Uronema Marinum)

ترجمه و گردآوری شده توسط تیم ایران کورال .

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.