بیماری خوردگی سر و خط جانبی

بیماری خوردگی سر و خط جانبی

بیماری خوردگی سر و خط جانبی

این بیماری با نام خوردگی سر و خط جانبی Head and lateral line erosion با کلمه مخفف HLLE شناخته می شود. همانگونه که از نام این بیماری پیداست، به معنای واقعی کلمه به نظر می رسد که پوست ماهی در حال پوسیدگی و یا کنده شدن است.

همچنین در بعضی مواقع ممکن است این بیماری به شکل گودال های کوچکی در اطراف سر ماهی یا خط جانبی ماهی شروع شده و با پیشرفت به بدن ماهی نیز منتقل می شود. بیماری خوردگی سر و خط جانبی HLLE بی ندرت کشنده است و باعث تاثیر در زیبایی ظاهری ماهی می شود. مناطق مبتلا معمولا شامل سر، صورت و خط جانبی است و ممکن است سفید رنگ باشد.

حداقل 20 گونه از ماهی ها شناسایی شده اند که در محیط اسارت به این بیماری مبتلا شده اند. همچنین همه گونه های ماهی علائم یکسانی ندارند و همیشه به یک میزان ضایعه ایجاد نمی شود.

بیماری خوردگی سر و خط جانبی

گزینه های درمان :

HLLE بیشتر یک بیماری سطحی است تا یک بیماری واقعی و مزمن. بیماری خوردگی سر و خط جانبی به اندازه کافی و تخصصی مورد مطالعه قرار نگرفته است تا تمام علل ابتلا به طور کامل شناسایی شود.

بنابراین؛ از آنجا که هیچ کس نمی تواند در مورد علت دقیق آن ادعا کند، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به تمام نظریه های زیر در مورد بیماری خوردگی سر و خطوط جانبی HLLE بپردازیم :

1- ولتاژ سرگردان برق – آکواریوم خود را در رابطه با وجود جریان برق آزمایش کنید و در صورت مثبت بودن جواب، هرچه زودتر در برطرف کردن آن اقدام کنید.

2- کمبود ویتامین – بسیار توصیه می شود که از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا و غنی در جهت تغذیه و غذادهی ماهی ها استفاده کنید. بعضی از افراد با خیساندن غذا مواد غذایی با ویتامین ها و همچنین ایجاد تنوع غذایی توانسته اند این بیماری را به خوبی درمان کنند.

در این رابطه پیشنهاد می شود مقاله “7 نکته طلایی در تغذیه ماهیان دریایی” را به طور کامل مطالعه کنید.

3- قرار گرفتن در معرض مس – گاهی اوقات ماهی هایی که با مس تحت درمان قرار می گیرند (به خصوص جراح ماهیان) به بیماری خوردگی سر و خط جانبی HLLE مبتلا می شوند.

خیساندن مواد غذایی با مکمل های ویتامین ایده بسیار خوبی برای کمک به تسریع در روند این بیماری است.

4- کیفیت پایین آب آکواریوم – کیفیت پایین آب آکواریوم می تواند یکی دیگر از دلایل مبتلا شدن ماهی ها به بیماری های مختلف باشد . همچنین این دلیل می تواند موجب تاثیر بسزایی در کاهش درخشندگی و رنگ بدن آبزیان نیز شود

5- کربن اکتیو (ذغال فعال) – کربن اکتیو های در حال کارکرد و بی کیفیت همچنین می تواند یکی دیگر از دلایل ابتلا ماهی ها به این بیماری شود.

6- استرس – استرس گزینه بسیار مهمی در ابتلا ماهی ها به انواع بیماری ها می باشد. همچنین استرس باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن ماهی ها می شود و زمینه ابتلا انواع بیماری ها را فراهم می کند. بنابراین؛ تلاش در جهت کاهش استرس و ایجاد محیطی شاداب و ایمن می تواند ماهی های شما را در مقابل انواع بیماری ها مقاوم سازد.

با رعایت نکات بالا و بهره مندی از مطالب اراِئه شده می توانید ماهیانی شاداب و با سلامت کامل خود را به زیبایی هرچه تمام نگهداری کنید. ما در “فروشگاه ایران کورال” نگهداری بدون هرگونه مشکل آکواریوم و ماهیانی سلامت و شاداب را برایتان آرزومندیم .

ترجمه و گردآوری شده توسط تیم ایران کورال

بیماری خوردگی سر و خط جانبی
بیماری خوردگی سر و خط جانبی
بیماری خوردگی سر و خط جانبی
بیماری خوردگی سر و خط جانبی
دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.