بیماری انگلی بروکلینیا

بیماری انگلی بروکلینیا

بیماری انگلی بروکلینیا ؛ این بیماری نوعی انگل است که در ماهیان دریایی وحشی صید شده و تکثیری یافت می شود. ظاهری شبیه به یک لوبیا دارد و تقریبا 60 تا 80 میکرومتر طول دارد. در این بیماری انگل به آبشش های ماهی حمله می کند و تنفس را عملا غیر ممکن می کند و در اکثر مواقع و با پیشرفت، این نوع انگل برای ماهی کشنده است و می تواند در طی چند ساعت تا چند روز ماهی را بکشد.

بروکلینیا چیست؟

این بیماری نوعی انگل است که Brooklynella hostilis یا بروکلینیا نام دارد. این بیماری انگلی بیشتر در ماهیان دریایی صید شده دیده می شود و ماهیانی که تکثیری هستند یا چندین وقت از صید آنها گذشته مستعد این بیماری نیستند ولی با وجود این انگل در محیط آنها، احتمال درگیری آنها وجود دارد.

بیماری انگلی بروکلینیا در ابتدا از سلول های مرده پوستی تغذیه می کند و با سپری شدن زمان و تکثیر، می تواند صدمات شدیدی وارد کند.

بیماری انگلی بروکلینیا به ترتیب بیشتر در گونه ماهیان:

1- دلقک ماهی ها

2- دامسل ماهی ها

3- فرشته ماهی ها

4- جراح ماهی ها

یافت می شود. البته این بیماری در گونه های دیگر آبزیان دریایی دیده می شود. این انگل برای زنده ماندن نیاز به یک میزبان مناسب دارد و بدون میزبان عملا از بین خواهد رفت.

علائم بروکلینیا در ماهی چیست؟

این انگل در درجه اول به آبشش ها حمله می کند . در اوایل دچار شدن ماهی به این بیماری ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود، زیرا ممکن است ماهی در اوایل، جسم خود را به صخره ها یا اشیاء درون آکواریوم بساباند.

ماهی در این دوره شاداب نیست و دچار بی حسی می شود و با تنفس های سریع شنا می کند.

همچنین ماهی به دلیل درگیر بودن آبشش ها، بیشتر در نزدیک سطح آب شنا می کند. از خوردن امتناع می کند و رنگ خود را از دست می دهد.

با پیشرفته تر شدن بیماری در بدن ماهی، ماده ای مخاطی مانند سفید رنگ ضخیم بدن ماهی را می پوشاند که معمولا از قسمت سر ماهی شروع شده و به انتهای بدن پیشروی می کند. در این بیماری ممکن است ضایعه های پوستی در بدن ماهی ظاهر شوند و علائم عفونت باکتریایی ثانویه، مانند قرمزی و پوسیدگی باله نیز غیر ممکن نیست.

بیماری انگلی بروکلینیا
مقاله : بیماری انگلی بروکلینیا

نحوه جلوگیری از بروکلینیا چیست؟

در کل این بیماری انگلی به گونه ای نیست که بشود مطمئن و دقیق از جلوگیری کامل آن صحبت کرد و به طور کامل جلوگیری کرد، ولی چند راه برای پیشگیری حداکثری موجود است که عبارتند از:

1-داشتن قرنطینه برای آکواریوم و قرنطینه کردن آبزیان جدید.

2- ماهیانی که علائم بیماری و بی حسی دارند، خریداری نشوند.

3- حمام آب شیرین.

4- استفاده از مس

5- استفاده صحیح از فرمالین

در ابتدا بروکلینیا به عنوان: بیماری دلقک مشهور بود، زیرا؛ بیشترین نوع ابتلا آن در دلقک ها وجود داشت. این بیماری در دلقک ماهیانی که به تازگی صید شده اند وجود داشت و دلقک ماهیان تکثیری به ندرت به این بیماری دچار می شدند.

همچنین جهت آموزش تکثیر دلقک ماهی اسلاریس بر روی اینجا کلیک کنید .

بیماری انگلی بروکلینیا
مقاله : بیماری انگلی بروکلینیا

موضوع : بیماری انگلی بروکلینیا

ترجمه و گردآوری شده توسط تیم ایران کورال

منبع : reefbuilders

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. حسین گفت:

    امان از بیماری تو آکواریوم

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.