بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

به طور حتم، مقابله با یک بیماری و درمان آن نیاز به بررسی کامل چرخه زندگی و مطالعه در مورد آن دارد. یکی از شناخته شده ترین بیماری های انگلی در بین آکواریوم داران بیماری ایک یا سفیدک است. مشخصه این بیماری وجود نقاط نمک مانند بر روی سطح بدن و باله های ماهی است.

این انگل می تواند برای سال ها در داخل آبشش های ماهی به صورت غیر قابل شناسایی باقی بماند و به هیچ عنوان آکواریوم دار متوجه حضور آن نشود. رفتارهایی که ماهی درگیر با این بیماری از خود نشان می دهد شامل، تنفس سنگین و سریع، انجام حرکت های بسیار سریع، خاراندن سطح بدن بر روی ماسه ها و صخره ها و تکان دادن های شدید سر است.

ما در ایران کورال قصد داریم در این مقاله به‌طور کامل راجع به بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک یا The Life Cycle of Marine Ich صحبت کنیم و اهمیت آن را بررسی کنیم. بنابراین برای دانستن این موضوع تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک
بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

ایک یا سفیدک ماهی چیست ؟

ایک یا سفیدک ماهی Cryptocaryon irritans در واقع یک موجود تاژکدار تک یاخته ای است که در تمامی اکوسیستم های آکواریوم های آب شور یافت می شود. در آکواریوم های آب شور، استخر های پروش و سیستم های صید و انتقال بسیار شایع می باشد.

این تک یاخته به صورت گسترده به داخل پوست و آبشش های ماهی نفوذ می کند. بسته به میزان مصون بودن ماهی می تواند نشانه های مختلفی را بروز دهد؛ از قرار گرفتن چندین نقطه سفید کوچک بر روی پوست گرفته تا نشانه های مختلفی مثل سوزش، از دست دادن اشتها، بی حالی، مشکلات تنفسی و مرگ.

سفیدک یا ایک ماهی Marine Ich، ماهی ها را در گوشت و آبشش شکار می کند و می تواند آسیب های زیادی به ماهی وارد کند. هنگامی که انگل آبشش ماهی را مسدود می کند، می تواند به سرعت کشنده شود و از تنفس جلوگیری کند.

درمان این انگل در داخل آکواریوم دشوار است، زیرا؛ چندین چرخه زندگی متفاوت را طی می کند. عفونت های مکرر شایع هستند. با کمی درک و بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک، درمان موثر و خلاصی آکواریوم از شر این انگل بسیار آسان تر خواهد بود.

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

چرخه زندگی بیماری ایک Marine Ich شامل چهار مرحله منحصر به فرد است که در آن انگل به پنج شکل مختلف می رسد:

  • تروفونت
  • پروتومونت
  • تومونت
  • تومیت
  • ترونت

در طول هر مرحله، انگل عملکرد متفاوتی را انجام می دهد که به تضمین بقای خود کمک می کند. در بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک به تمامی موارد ذکر شده پرداخته شده است.

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک
بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

1- عفونت

Theronts شنای آزاد در جستجوی میزبانی برای شکار هستند. این یک مرحله حساس برای انگل است، زیرا اگر ظرف 48 ساعت میزبانی پیدا نکند، گرسنه می‌ماند و می‌میرد. این مرحله ای است که در آن انگل را می توان به طور موثر با دارو از بین برد. در تمام مراحل دیگر، انگل به خوبی محافظت می شود که با داروهای شناخته شده ی ایک Ich قابل درمان نیست.

2- تغذیه

هنگامی که Theront میزبانی را پیدا می کند، متصل می شود و اکنون تروفونت Trophont نامیده می شود. تروفونت Trophont در ماهی فرو می رود و گوشت را می خورد. این مرحله ای است که در آن عفونت به صورت نقاط سفید کوچکی به اندازه نمک روی پوست ماهی آشکار می شود.

3- رها کردن

پس از 3-9 روز تغذیه، تروفونت از ماهی آزاد می شود و به عنوان پروتومونت شناخته می شود. در این بازه زمانی کوتاه 2 تا 8 ساعته، انگل روی بستر حرکت می کند تا شروع به تولید مثل کند.

4- تولید مثل

پس از قرار گرفتن در بستر، انگل – که در این مرحله تومونت نامیده می شود – شروع به تشکیل بین 200 تا 1000 (یا بیشتر) سلول کودک به نام تومیت در دیواره های آن می کند. این مرحله ای است که در آن بسیاری از آکواریوم داران فریب خورده و فکر می کنند که بیماری ایک Ich را شکست داده اند.

این انگل می تواند به مدت 3 تا 72 روز روی بستر شما زندگی کند بدون اینکه علائم واضحی از عفونت در ماهی شما وجود داشته باشد. Tomont چرخه زندگی را مجدداً شروع می‌کند و سلول‌های کودک را در ستون آب رها می‌کند تا قربانی دیگری را جستجو کند و چرخه دوباره شروع می‌شود.

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک
بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

بیماری سفیدک ماهی – نکاتی که باید در نظر بگیرید (بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک)

صرف یک تومان پیشگیری در مورد Ich ارزش چند میلیون تومان درمان دارد. جداسازی صحیح و مشاهده ماهی جدید به مدت 4-6 هفته واقعاً به جلوگیری از ورود و عفونت گسترده در مخزن آب شور شما کمک می کند.
تغذیه با غذاهای بسیار مغذی؛ برای اطمینان از تغذیه مناسب به ماهی شما کمک می کند تا از عفونت جان سالم به در ببرد.

اگرچه ایک Ich یک انگل بسیار رایج است، ماهی های وحشی عموماً توسط سفیدک ماهی Marine Ich تهدید جدی نمی شوند، زیرا شانس مواجهه با انگل در تعداد زیاد در طبیعت بسیار کمتر است. در اسارت، هنگامی که انگل در مخزن شما قرار می گیرد، ماهی ها به دام می افتند و دائماً در معرض انگل قرار می گیرند و در نتیجه عفونت ها به سرعت پخش می شوند.

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک
بیماری سفیدک ماهی – بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

درمان برای ایک Ich دریایی به طور گسترده در محافل آکواریوم ثبت و مطالعه شده است. داروها، کاهش میزان شوری آکواریوم، ضدعفونی کننده های UV و افزایش دمای آب در کاهش شدت عفونت Ich مفید هستند، اما به دلیل چرخه زندگی و ماهیت این انگل، همیشه 100٪ موثر نیستند. استفاده صحیح از مخزن قرنطینه و داروهای مبتنی بر مس موثرترین اشکال درمان هستند.


مرجان ها و بی مهرگان نسبت به سفیدک Ich حساس نیستند اما به بسیاری از داروهایی که ایک ich را درمان می کنند بسیار حساس هستند، که یکی از دلایل اصلی عدم ورود ایک Ich به مخزن شما در وهله اول است. هنگامی که مخزن دارای انگل های ایک Ich باشد، موثرترین داروها برای از بین بردن آن برای مرجان ها و بی مهرگان بی خطر نیستند و باید به این موضوع کاملا دقت داشته باشید.

بهترین راه برای از بین بردن سفیدک Ich از آکواریوم آب شور مرجان یا ماهی خود و جلوگیری از عفونت بیشتر این است که تمام ماهی های خود را برای درمان در یک مخزن قرنطینه قرار دهید، انگل ایک را می توان به راحتی از بین برد.

تمام ماهی های خود را با داروهای مسی در یک مخزن قرنطینه QT جداگانه درمان کنید و آنها را به مدت 4-8 هفته ایزوله نگه دارید. هنگامی که انگل نتواند میزبانی را در مخزن شما پیدا کند، احتمالاً پس از اتمام چرخه زندگی خود (تقریباً 4 هفته) کاملاً از بین می رود. بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک برای درمان سفیدک ماهی بسیار حائز اهمیت است.

بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک
بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک

جمع بندی

ما در این مقاله به‌طور کامل چرخه زندگی بیماری سفیدک را به شما آموزش دادیم. به طور حتم، مقابله با یک بیماری و درمان آن نیاز به بررسی کامل چرخه زندگی و مطالعه در مورد آن دارد. یکی از شناخته شده ترین بیماری های انگلی در بین آکواریوم داران بیماری ایک یا سفیدک است و امیدواریم هرگز درگیر این بیماری نشوید و تا حد امکان دقت لازم را داشته باشید.

امیدواریم از خواندن مقاله ی “بررسی کامل چرخه زندگی بیماری ایک” لذت برده باشید و برای شما مفید واقع‌شده باشد. شاد و پیروز باشید.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.