انواع آکواریوم های آب شور

انواع آکواریوم آب شور

انواع آکواریوم های آب شور

زیبایی طبیعی آکواریوم های آب شور دریایی بسیار مورد نظر و تحسین برانگیز است. اما چه چیزی در نکات اولیه نگهداری از آنها دخیل است…؟

انواع مختلفی از آکواریوم های آب شور وجود دارد وجود دارد که هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارد. قبل از اینکه انتخاب خود را انجام دهید، دریابید که چه چیزی این آکواریوم های آب شور دریایی را متمایز می کند و چرا برخی از آکواریوم های آب شور بیشتر از بقیه چالش برانگیز هستند.

شما نه تنها باید تصمیم بگیرید که چه نوع آکواریوم آب شوری را می خواهید، چه نوع ماهی را می خواهید نگهداری کنید و چه تجهیزات و وسایلی را انتخاب و استفاده خواهید کرد؛ بلکه باید به این فکر کنید که چه نوع آکواریوم و مخزنی برای شما مناسب است.

وقتی نوبت به نگهداری از یک آکواریوم می رسد، باید به چیزهای بیشتر از “آکواریوم آب شیرین” و “آکواریوم آب شور” فکر کنید. گروه آکواریوم های آب شیرین را می توان به تعدادی مخزن مختلف کلی تقسیم بندی کرد.

آکواریوم های دریایی در ظاهر یک فرد عادی تفاوت چندانی ندارند – سه نوع اصلی از آکواریوم های آب شور برای انتخاب وجود دارد و گزینه های خاص دیگر در این گروه ها می باشد.

قبل از بیرون رفتن و شروع به برنامه ریزی برای آکواریوم خود، زمانی را برای یادگیری در مورد انواع مختلف اختصاص دهید تا بتوانید آگاهانه در مورد نوع تانک خود تصمیم بگیرید.

آکواریوم آب شور چیست…؟

تمایز بین این آکواریوم های دریایی

ممکن است وسوسه شوید و فکر کنید که تمام اینها فقط یک آکواریوم آب شور است – تنها چیزی که آنها را نسبت به یکدیگر متفاوت می کند نوع ماهی هایی است که نگهداری می شود. اگرچه ممکن است در طرح کلی فرضیه ذکر شده درست باشد، اما در واقع خیلی ساده نیست.

به طور کلی، سه نوع آکواریوم آب شور وجود دارد؛ آکواریوم های فقط ماهی، فقط ماهی با صخره زنده (FOWLR) و تپه مرجانی .

هر یک از این سه دسته را می توان بیشتر تقسیم یا مشخص کرد، اما به منظور تعیین نوع مناسب برای شما ، این سه دسته از مواردی است که باید با آنها آشنا شوید.

این سه نوع آکواریوم دریایی عمدتاً از نظر نوع ساکنان تانک – نه فقط ماهی ها – از هم متمایز می شوند. هنگامی که نوبت به انتخاب یک آکواریوم آب شور می رسد، چندین مورد فراتر از ماهی وجود دارد – مخازن آب شور اغلب با صخره های زنده تزئین می شوند و یا در مورد مخازن صخره ای تپه مرجانی، مرجان های زنده و سایر بی مهرگان آب شور.

تجهیزات و وسایل اولیه پایه و اساسی برای هر نوع تقریبا مشابه است، اما برخی از مخازن به تجهیزات اضافی از جمله سیستم های روشنایی پرقدرت، پروتئین اسکیمر ها و لوازم جانبی اضافی مخازن نیاز دارند.
نیازهای نگهداری برای هر نوع نیز ممکن است کمی متفاوت باشد.

1- آکواریوم های آب شور فقط ماهی

آکواریوم های آب شور دریایی فقط ماهی (Fish Only) همانطور که از نامشان پیداست برای نگهداری و به نمایش گذاشتن ماهیان دریایی طراحی و ساخته شده اند.

از آنجایی که ماهی ها در مرکز توجه قرار دارند، آکواریوم های فقط ماهی به طور کمتری تزئین می شوند و اغلب دارای اسکلت های مرجانی یا تزئینات مصنوعی کپی های مرجانی هستند.
مانند هر راه اندازی آکواریوم ، حفظ پارامترهای مناسب آب و استفاده از فیلتراسیون کارآمد کلیدی است.
در دسترس بودن ماهی های دریایی زیبا و مقاوم مانند: دامسل ماهیان ، جراح ماهیان زرد و دیگر گونه های صید شده به موفقیت آکواریوم های فقط ماهی می افزاید .

آکواریوم فقط ماهی یک گزینه نگهداری عالی برای مبتدیان و علاقه مندان به آکواریوم های دریایی است. نگهداری و مراقبت از این آکواریوم آب شور به علاقه مندان تازه کار این امکان را می دهد تا از نزدیک با تجهیزات ، پارامترهای آب ، ماهی و نگهداری آکواریوم های دریایی آشنا شوند.

یک آکواریوم فقط ماهی (fish-only) شاید ابتدایی ترین نوع آکواریوم آب شور باشد، زیرا؛ همه نگرانی های شما ماهی است – برای تأمین نیاز مرجان های دریایی نیازی به نصب تجهیزات اضافی ندارید و نگران نگهداری صخره های زنده نیستید.
این نوع مخزن نه تنها یکی از اساسی ترین هاست بلکه از بین سه نوع آن نیز کمترین قیمت را دارد.

اگرچه راه اندازی این آکواریوم ممکن است کمی ساده باشد و هزینه راه اندازی آن با هزینه کمتری انجام شود، اما نگهداری از یک مخزن مخصوص ماهیان دریایی لزوماً آسان ترین گزینه در بین این سه مورد نیست.
یکی از مهمترین جنبه های حفظ هر نوع آکواریوم سالم ایجاد و حفظ چرخه نیتروژن است – فرآیندی که از طریق آن باکتری های مفید در مخزن سمومی، مانند: آمونیاک را به مواد کم خطر تری تجزیه می کنند.

انواع آکواریوم آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

در یک آکواریوم تپه مرجانی، کلنی بیشتری از باکتری های مفید و موجودات دیگر وجود دارد که به سرعت این روند کمک می کند.
در یک مخزن فقط ماهی ، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا چرخه نیتروژن کاملاً برقرار شود.

نکته دیگری که باید در آکواریوم های آب شور مخصوص ماهی در نظر گرفت این است که نگهداری ممکن است بیشتر از مخزن های فقط ماهی با صخره زنده FOWLR مورد نیاز باشد.

از آنجا که شما صخره زنده ای برای نگهداری مقدار بیشتری از باکتریهای مفید ندارید ، باید تغییرات مکرر آب را انجام دهید تا کیفیت آب مخزن شما بالا باشد.
اگر قصد دارید که یک مخزن آب شور فقط ماهی راه اندازی کنید، عاقلانه است که در یک کیت تست آب آکواریوم سرمایه گذاری کنید تا بتوانید سطح آمونیاک ، نیتریت ، نیترات و pH خود را به عنوان وسیله ای برای ارزیابی کیفیت آب تحت نظر داشته باشید.

وقتی نوبت به نگهداری از یک آکواریوم آب شور فقط ماهی می رسد، دو نوع اصلی وجود دارد: مخازن عمومی و مخازن نیمه تهاجمی.
مخازن عمومی معمولاً چندین گونه مختلف را در خود جای داده اند که قادر به همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر هستند، در حالی که مخازن نیمه تهاجمی معمولاً فقط یک گونه یا نمونه هایی از گونه های مختلف را در خود جای می دهند.

انواع آکواریوم آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

2- آکواریوم های آب شور فقط ماهی و صخره زنده

تفاوت اصلی این نوع آکواریوم با آکواریوم های آب شور فقط ماهی، افزودن صخره های زنده است. صخره زنده (live rock) اصطلاحی است که توسط علاقه مندان به آکواریوم برای توصیف تشکیلات صخره ای که محل زندگی ارگانیسم ها و جلبک های مختلف است استفاده می شود.

این موجودات در مخزن آب شور به طرز باورنکردنی مفید هستند و به عنوان ابزاری طبیعی برای تصفیه بیولوژیکی به شما کمک می کنند تا آب مخزن شما تمیز بماند.

نکته منفی افزودن صخره های زنده به آکواریوم آب شور هزینه بیشتر آنها و از طرفی احتمال وجود بعضی از موجودات مزاحم و آفات است. اگر می خواهید از صخره های خشک استفاده کنید، می توانید از آنها به خوبی کنید، اما شما همچنین باید محصولاتی را برای زنده شدن سنگ خود خریداری کنید.

وقتی صحبت از نگهداری آکواریوم های آب شور فقط ماهی و صخره زنده (FOWLR) می شود، ما در فروشگاه ایران کورال به افراد پیشنهاد می کنیم که بهتر است با بزرگترین آکواریومی که محل قراردهی مد نظر به آنها اجازه می دهد، شروع کند.

مخازن بزرگتر حجم آب بیشتری را ارائه می دهند که برابر است با افزایش ظرفیت برای بازیابی از اشتباهات – اما در یک مخزن کوچک، عدم تعادل شیمیایی ممکن است فاجعه بار باشد در حالی که در مخازن بزرگتر ، مواد شیمیایی رقیق تر می شوند و بنابراین مضر نیستند.

از نظر تجهیزات، وجود یک سیستم فیلتراسیون با کیفیت بالا در یک آکواریوم آب شور فقط ماهی و صخره زنده FOWLR همراه با یک پروتئین اسکیمر برای کمک به کنترل مواد مغذی بسیار مهم است. بهترین گزینه فیلتراسیون برای این مخازن FOWLR فیلتر سامپ است.

انواع آکواریوم آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

سیستم روشنایی که انتخاب می کنید نیز مهمتر از آکواریوم فقط ماهی خواهد بود، زیرا؛ برای تسهیل رشد ارگانیسم های فتوسنتز و جلبک های ساکن صخره زنده شما به نور اضافی نیاز خواهید داشت.

به طور کلی توصیه می شود 1 تا 2 وات نور به ازای هر 1 گالن (3.8 لیتر) تهیه کنید و اگر قصد استفاده از سیستم روشنایی پرقدرت را دارید ، حتماً یک فن کمکی نصب کنید تا مخزن بیش از حد گرم نشود. هنگام تهیه آکواریوم، این کار را به آرامی و طی یک دوره چند ماهه انجام دهید.

مخزن شما به زمان نیاز دارد تا با بار بیولوژیکی افزایش یافته سازگار شود و ماهیان دریایی به زمان نیاز دارند تا به یکدیگر عادت کنند. با کمترین نوع پرخاشگری ، افزودن همه ماهی ها در یک گروه خاص، شروع کنید و با پرخاشگر ترین گونه ها پایان دهید.

انواع آکواریوم آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

3- آکواریوم های آب شور تپه مرجانی

یکی از چالش برانگیز ترین انواع آکواریوم برای نگهداری، آکواریوم های تپه مرجانی است. این نوع آکواریوم به دلیل نیاز به کیفیت عالی آب، بهبود عملکرد سیستم نورپردازی و فیلتراسیون ، عموما برای نظارت بر پارامترهای آب به طور معمول برای علاقمندان با تجربه آکواریوم های دریایی اختصاص داده می شود.

تمرکز یک آکواریوم آب شور تپه مرجانی معمولاً به سمت مرجان های دریایی ، شقایق ها و سایر بی مهرگان آب شور است – یک مخزن ریف ممکن است در واقع ماهی نداشته باشد. تمرکز علاقه مندان به آکواریوم های تپه مرجانی معمولاً به سمت پرورش و نگهداری مرجان ها و شقایق های آنها است – کاری که ممکن است به مراقبت و توجه روزانه زیادی نیاز داشته باشد.

انواع آکواریوم آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

قابل ذکر است که آکواریوم های تپه مرجانی که چالش برانگیزترین و گرانترین آکواریوم های دریایی هستند، در درجه اول با مرجان ها و سایر بی مهرگان ، ماهی کم یا ماهی زیادی تهیه می شوند.

مرجان ها و بی مهرگان ستاره های یک آکواریوم تپه مرجانی هستند. از آنجا که بی مهرگان دریایی به شرایط آب بسیار حساس هستند، برای حفظ شرایط بکر باید پارامترهای آب بصورت منظم کنترل شوند. همچنین بسیاری از مرجان ها فتوسنتزی بوده و برای زنده ماندن به نور مناسب و دارای کیفیت بسیار بالا نیاز دارند. ساکنان آکواریوم های تپه مرجانی به توجه ویژه ای نیاز دارند، بنابراین؛ تحقیق در مورد سیستم روشنایی ، جریان آب ، مکمل سازی و سایر موارد ضروری است.

علاوه بر هزینه تجهیز کردن آکواریوم شما، خرید خود مرجان های دریایی و شقایق ها نیز می تواند بسیار گران باشد. از آنجا که نگهداری این نوع مخازن به چنین سرمایه قابل توجهی نیاز دارد، توصیه می شود قبل از شروع این چالش، تحقیقات زیادی انجام دهید.

حتی یک اشتباه ساده در رابطه با کیفیت آب می تواند اثرات مخربی (و هزینه بر) بر مخزن تپه مرجانی شما بگذارد، بنابراین؛ مهم است که اگر قصد دارید این نوع چالش را انجام دهید ، به درستی آموزش ببینید.

انواع آکواریوم آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

نکاتی جهت موفقیت در نگهداری از آکواریوم های آب شور

1- تا آنجا که می توانید در مورد ماهیان دریایی و بی مهرگان دریایی منحصر به فرد مورد علاقه خود مطالعه داشته باشید.

2- ماهی ها و بی مهرگان متناسب با سطح تجربه خود را انتخاب کنید.

3- از گونه هایی که به سختی قابل مراقبت هستند و میزان نگهداری موفقیت آمیز آنها در محیط اسارت ضعیف است، خودداری کنید.

4- جهت اطمینان از کیفیت عالی آب ، فیلتراسیون مکمل را با یک پروتئین اسکیمر مناسب خرید و جمع آوری کنید.

5- صبر را تمرین کنید. برای اطمینان از پارامترهای پایدار آب به آرامی پیش بروید.

6- آکواریوم خود را به تدریج و در طی مدت چند ماه با صبر، از آبزیان دریایی مختلف پر کنید.

انواع آکواریوم های آب شور
مقاله : انواع آکواریوم های آب شور

موضوع : انواع آکواریوم های آب شور

ترجمه، نگارش و گردآوری شده توسط تیم ایران کورال

منبع جزئی مطلب انواع آکواریوم های آب شور : liveaquaria

هشتگ های مربوطه : # انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور دریایی – انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور -انواع آکواریوم های آب شور -انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور – انواع آکواریوم های آب شور –

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. حسین گفت:

    انواع اکواریوم های آب شور به خوبی توصیف کردین. ممنونم

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.