آکواریوم آب شور چیست…؟

آکواریوم آب شور چیست

آکواریوم آب شور چیست…؟

آکواریوم آب شور چیست…؟ آکواریوم های آب شور دریایی، مخازنی با ابعاد متغیر و محدود نسبت به محیط زیست طبیعی هستند که گیاهان دریایی، مرجان ها، ماهیان دریایی و دیگر موجودات دریایی را می توان در آنها نگهداری کرد.

آکواریوم های آب شور دریایی به چند نوع مختلف تقسیم بندی می شوند. نگهداری ماهیان دریایی به دلیل تفاوت های گسترده اساسی در ساختار آب شور و اختلافات ناشی از سازگاری ساکنان آن، با نمونه دیگر آکواریوم های آب شیرین کاملا متفاوت است و به طور کلی قابل قیاس با یکدیگر نیستند.

یک آکواریوم آب شور دریایی پایدار به تجهیزات بسیار بیشتری نسبت به مخازن و سیستم های آب شیرین احتیاج دارد و به طور کلی نظارت بسیار دقیق تری بر پارامترها و کیفیت آب نیاز دارد.

به دست آوردن ساکنان یک آکواریوم آب شور دریایی اغلب دشوار است و معمولا گران تر از ساکنان آکواریوم های آب شیرین هستند.

در آکواریوم های آب شور باید سعی بر هرچه نزدیک تر کردن شرایط و کیفیت آب و محیط به محیط زیست طبیعی گونه های مد نظر باشد. گونه های دریایی فوق العاده گسترده هستند و در بعضی مواقع حتی یک ماهی معمول می تواند متناسب با نواحی که در آن زندگی می کند، رنگ بندی ظاهری متفاوتی داشته باشد.

این تفاوت رنگ می تواند به دلایل و عوامل مختلف محیطی بستگی داشته باشد، همانند: کیفیت آب، تغذیه و رژیم غذایی و….

آکواریوم آب شور چیست
مقاله : آکواریوم آب شور چیست

تاریخچه ماهیگیری دریایی

اولین مخازن و یا آکواریوم های آب شور شیشه ای ونیزی بود که رومی ها شقایق ها دریایی را در خارج از منزل نگهداری می کردند، اما عمر این سیستم ها بسیار کوتاه بود.

در سال 1846 میلادی، شخصی به نام آنا تاین Anna Thynne تقریبا 3 سال توانست مرجان های سنگی، جلبک و گیاهان دریایی را نگهداری کند و به عنوان خالق اولین آکواریوم دریایی متعادل در لندن، معروف شد.

ماهیگیری شخصی از آب شور دریایی در دهه 1950 میلادی با مقیاس وسیع تری آغاز شد و از آکواریوم های شیشه ای مستطیلی شکل اولیه (معمولا 75 لیتر) شروع می شد که همچنین امروزه نیز بسیار محبوب می باشد. مرجان های سفید شده به همراه یک لایه مرجانی درشت خرد شده یک امر عادی بود.

جلبک ها، از جمله انواع مفید آنها مانند؛ جلبک های کورالاین، منفی قلمداد شدند و به طور کلی حذف شدند.

در روز های ابتدایی آبزیان دریایی آب شور در سواحل محلی جمع آوری شد. همچنین آب شور طبیعی نیز حاوی ارگانیسم ها و آلاینده های ناخواسته است.

ادبیات آن زمان آکواریوم حاکی از آن است که ماهیان دریایی که بیشتر از همه نگهداری می شده اند، دلقک ماهی پرکولا، دامسل ملوان، بادکنک ماهیان کوچک، بلنی ها و دامسل آبی بوده اند. آکواریوم های آب شور در ابتدا به کمپرسور های بزرگ هوا مجهز بودند و به شدت هوادهی و فیلتر می شدند (در درجه اول با فیلترهای زیر ماسه ای که برای مدتی معمول بود)

آکواریوم آب شور چیست...؟
مقاله : آکواریوم آب شور چیست

تعداد زیادی از علاقه مندان که ناخوشایند آب طبیعی دریا و توسعه همزمان تکنیک های شیمیایی تحلیلی هستند، منجر به تحقیق درباره ی ترکیب شیمیایی آب دریا شد. مخلوط نمکی مصنوعی برای تکثیر محیط شیمیایی اقیانوس گرمسیری ، از جمله عناصر کمیاب و نمک ها ساخته شد.

این پیشرفت باعث شد پرورش و نگهداری ماهیان دریایی در مناطقی بدون دسترسی به آب تمیز دریا محبوب شود.

پروتئین اسکیمر های ضد جریان هوا و بخاری های برقی قابل اعتماد در آلمان اختراع شد.
پیشرفت های مختلف در فیلتراسیون شامل فیلترهای قطره ای و آویزان بود که هر دو تعادل طبیعی تری را در محیط آکواریوم امکان پذیر می کند.

پیشرفت فناوری های روشنایی فلورسنت برای تأمین بازدهی بالاتر ، همراه با روشنایی متال هالید، آکواریوم های تپه مرجانی را برای اولین بار فعال کرد و امکان نگهداری مرجان های دریایی و سایر بی مهرگان را بدون نیاز به نور طبیعی خورشید فراهم می کند.

آزمایش شیمیایی کارآمدتر ، به متخصصان آکواریوم این امکان را می دهد تا از خصوصیات شیمیایی و پارامترهای آب آکواریوم ها آگاه شوند.
در دهه 1980 ، درک زیست شناختی از نحوه حفظ محیط اقیانوس مصنوعی ، پرورش ماهی های دریایی موفق تر و گسترده تری را به همراه داشت.

آکواریوم آب شور از ابتدا علاقه مندان بسیار خاص خود را داشت و می توان گفت با پیشرفت های فوق العاده چشم گیر تکنولوژی و علم در دهه های گذشته، اما همچنین بسیاری از اصرار اقیانوس و دریاها هنوز نیز بر دانشمندان و محققان پوشیده است .

با مطالعه این مطلب اکنون می توان تا حدودی در جواب پرسش ” آکواریوم آب شور چیست…؟ پاسخ هایی را مطرح کرد .

آکواریوم آب شور چیست
مقاله : آکواریوم آب شور چیست

موضوع : آکواریوم آب شور چیست.

گردآوری و نگارش توسط تیم ایران کورال

منبع آکواریوم آب شور چیست : Liveaquaria

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. حسین گفت:

    مقاله عالی و کاملی هستش

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.